Forum

Skæbnetræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 7. april 2016 kl. 10.18

Kære forum.

Jeg har længe ønsket mig et skæbnetræ og var forleden forbi Aldershvile planteskole og fandt via deres hjælp Clerodendron trichotomum var. fargesii, men en fin beskrivelse og et billede der passede til min hukummelse af blomsten, rødt bæger, blålig til sort frugt…

Efter jeg kom hjem har jeg dog slået lidt op i mine bøger og fundet at varianten fargesii (som nok er mere hårdfør end arten), har GRØNT bæger og ikke rødt, som der er beskrevet og vist billede af på træets mærkning. Det var ikke lige dén jeg ønskede. MEN når jeg googler den beskrevne variant får jeg billeder af den alm., altså med blåt bæger…!

Er der nogen af jer der VED med sikkerhed hvilken farve bæger fargesiien får? Jeg gider ikke tage forbi og bytte, hvis det er den »rigtige« farve;-) (jeg vil gerne have den med RØDT bæger…)

Venlig hilsen
Anders

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 10. april 2016 kl. 9.39

Jeg mener ikke der er den store forskel på blomsten på arten og varianten. Afhængigt af hvornår man tager billedet virker farven på blomsterbægeret mere rød. Når den lige er begyndt at springe ud er knopperne mere grøn-pink, som jeg husker det. Derefter bliver udtrykket mere rødt. Der kan nok også være lidt forskel afhængigt af hvor solrigt den er placeret. -mere sol mere rød.
Selve sorten har jeg heller ikke til salg i Gentofte. Vi har en Sort der hedder Clerodendron trichotomum 'Purple Blaze'. 3-4 meter høj.
Et par ulemper ved skæbnetræer er en lettere ubehagelig duft fra bladene hvis man rører ved dem. Og en del rodskud hvis planten trives :-)

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 10. april 2016 kl. 9.55

Jeg har det alm. Skæbnetræ, som just ikke er særlig blomsterrig og hårdfør hos os i Vestjylland.
Så jeg tror ikke du skal bytte dit køb, hvis du har hårdt klima.
Hilsen
Anne Marie

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. april 2016 kl. 7.51

jeg har mange af denne da den - når den bli´r ældre - sætter en del rodskud

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. april 2016 kl. 7.54

jeg er ikke helt sikker på navnet - den er meget rig i blomstring og frugtsætning

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.K. Rasmussen, 11. april 2016 kl. 12.17

Kære rutinerede folk.

Tak for svarene!

Jeg tror I har ret. Jeg fik fat i planteskolen der forsynede Aldershvile og de var ikke klar over en forskel, så nu er den plantet og så må vi se hvordan de bægerblade udvikler sig. Der er i øvrigt beskyttet lidt mod rodskud og lagt godt dræn i bunden jf. Sten Porses beskrivelse;-) Purpel blaze ser også flot ud, fandt den på havlis.cz - det må blive en anden gang.

Venlig hilsen
Anders

Nyt svar til emnet »Skæbnetræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Skæbnetræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider