Forum

Flytning af stauder

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper C",), 14. november 2004 kl. 10.00

Hejsa

Jeg har fået mulighed for at få nogle stauder af forskellig slags. Er det helt godnat at flytte stauder nu?

Med Venlig hilsen
Jesper Hansen

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 15. november 2004 kl. 11.23

Det kommer lidt an på hvor du bor, hvor hurtigt vinteren kommer og hvilke planter der er tale om.

Jeg har selv ofte flyttet planter her i november, men vi får også sent frost og vores jord er let.

Der er en del stauder der visner ned nu-og det kan gøre det svært at plante dem i korrekt dybde- omvendt er det en fordel at de ikke har meget top- for så tørrer de ikke så let ud.

1)Mest optimalt ville nok være at vente.

2) dernæst at lade dem overvintre i drivhus eller misbænk-
3) endelig kan du tage chancen (selvom de lover frost og sne senere på ugen- husk blot at plante dem relativt dybt, da frosten kan presse planten op og dække med massere af blade/halvt omsat kompost.

Held og lykke med det.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper C",), 14. april 2005 kl. 21.00

Hejsa

Det ser faktisk ud til at de fleste af stauderne overlevet, også de 5–10 stykker der slet ikke blev plantet, de lå bare under et syren træ plus et væltet (af 8. januar stormen) trolle pile træ.

Tak for hjælpen og godt forår.

Venlig hilsen
Jesper c",)

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Haugsted, 7. august 2005 kl. 18.38

Jeg har brug for et godt råd.

Jeg er i besiddelse af en hotensia, der nu skal flyttes, da den er blevet for stor til sin plads. Den står op at en østvendt mur med dårlig mulighed for regnvand. Jeg kender ikke dens navn. Den er pink i blomsten, er ca. 1. meter høj og det samme i diameter.

Kan jeg flytte den og i givet fald hvornår? Hvordan giver jeg den de bedste vilkår for at udfolde sig i et langt og frodigt liv.

Med venlig hilsen
Jette Haugsted

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper C",), 7. august 2005 kl. 21.56

Hejsa

Jeg vil mene at din Hortensia bare hedder Hydrangea macropylla. Den flyttes bedst om efteråret, ligesom de fleste stauder, buske og blomster.

Men der findes nu masser af link til Hortensia på disse sider hos havenyt.

Men følg dette link og se flere artikler :
www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/beskaering/1658.html

Venlig hilsen Jesper c",)

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene’ Lønholdt, 3. juli 2006 kl. 10.54

Hej

Vi har en gammel syren, som er ca. 3–4 meter høj. Vi er ved at lave vores have om. Kan vi flytte syrenen og hvordan gør vi det bedst?

venlig hilsen
Rene'

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 3. juli 2006 kl. 13.11

Du kan flytte dine planter hele året, når du kan komme i jorden, men det er bedst at flytte buske om efteåret hvor jorden er våd. Hvis du flytter den nu, så vand den hver dag mens vi har det så tørt som nu.

Helle – www.helleshave.dk

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 4. juli 2006 kl. 22.18

Hej René
Jeg ville ikke flytte træer nu, hvis det var mig. Vent til efteråret, sådan som Helle skriver eller i det mindste vent til det bliver væsentlig køligere (industriferien starter på fredag -smiler). Du kan ikke undgå at kappe nogle af rødderne over og den vil have det lidt svært i starten med at hente vand op. Det tror jeg altså ikke du kan vande dig fra i så varmt vejr som vi har nu. Hvis du alligevel vælger at flytte den nu, tror jeg altså den smider bladene for at overleve.

Men derfor kan du jo sagtens gøre jorden klar til den det nye sted.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 11. juli 2006 kl. 8.53

Hej René

Som allerede nævnt, er det ikke sagen at flytte træer om sommeren -slet ikke i den størrelse du taler om. Men har man ikke tålmodighed til at vente, kan meget lade sig gøre, hvis man er omhyggelig. Vi er ved at bygge til, og en pæn stor dværgsyren, som jeg havde håbet kunne blive stående, SKAL flyttes. Jeg graver først en rende rundt om busken og fylder op med vand. Når rodklumpen er mættet med vand, graver jeg klumpen så meget fri, at jeg kan komme ind under den med min sækkevogn. Nu kan jeg køre den til det nye sted, som er forberedt og gennemvandet. Om dit træ er for stort til den manøvre, ved jeg jo ikke, men det er lykkedes mig flere gange at flytte et træ eller en stor busk på denne måde midt i sommervarmen – og fået det til at gro videre, som om intet var hændt.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liebe Lang, 23. marts 2009 kl. 12.39

Hejsa
Min gamle kolonihave skal desværre nedlægges og til december flytter vi til et helt nyt sted.

Jeg ville frygtelig gerne ha nogle af mine mange stauder og prydbuske med og planlægger allerede nu hvordan det bedst kan lykkes.

Jeg vil gerne være klar lidt tid inden, så jeg ikke skal grave 100 stauder op samme dag vi flytter:)

Kan jeg grave dem op i løbet af sommeren, på et køligt tidspunkt og så la dem overleve i store urtepotter, der hurtigere kan flyttes?

Er der nogen mulighed for at jeg kan forberede mine prydbuske på flytningen?

Eller har I andre gode forslag.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liebe Lang, 23. marts 2009 kl. 12.39

Hejsa
Min gamle kolonihave skal desværre nedlægges og til december flytter vi til et helt nyt sted.

Jeg ville frygtelig gerne ha nogle af mine mange stauder og prydbuske med og planlægger allerede nu hvordan det bedst kan lykkes.

Jeg vil gerne være klar lidt tid inden, så jeg ikke skal grave 100 stauder op samme dag vi flytter:)

Kan jeg grave dem op i løbet af sommeren, på et køligt tidspunkt og så la dem overleve i store urtepotter, der hurtigere kan flyttes?

Er der nogen mulighed for at jeg kan forberede mine prydbuske på flytningen?

Eller har I andre gode forslag.

Venlig hilsen Liebe Lang

Nyt svar til emnet »Flytning af stauder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Flytning af stauder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider