Skrevet af: A.K. Rasmussen, 16. april 2016 kl. 19.38
Kære forum.
Jeg har netop investeret i ovennævnte og forsøger at finde et passende sted i haven til den.
Nogle argumenterer for at de grønne grene om vinteren der laver fotosyntese og at man derfor skal beskytte den mod barfrost, ved at placere den i halvskygge men med lys mod himlen. Andre skriver at den skal stå sydvendt i fuld sol...?
Nu er det jo ikke en palme, men skal vel behandles lidt på samme måde.
Hvad har I erfaring med virker? Og i øvrigt hvad med jordbund - veldrænet? Ville den kunne være "overstander" mellem lave buske på tør, veldrænet jord i halvskygge?
Venlig hilsen
Anders
Skrevet af: Anders Frederiksen, 16. april 2016 kl. 20.46
Jeg har ikke erfaring med den, men har tidligere læst lidt om den her.
www.homecitrusgrowers.co.uk/poncirustrifoliata/poncirus.html
Skrevet af: Ayoe B. P., 17. april 2016 kl. 0.37
Heller ikke jeg kender den, men fandt et ekspertindlæg herinde om bl.a. denne dværgcitron, som den åbenbart hedder i daglig tale. ;)
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/eksotiske/705.html
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 17. april 2016 kl. 8.40
mine står i alm. god havemuld - de får direkte sol ca. 4 timer om dagen -de får ikke vinterbeskyttelse men de står i læ - de er blevet over 2 m. høje
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 18. april 2016 kl. 18.40
Hej Anders og Ayoe, tak for henvisningerne:-)
Til Mogens: får de også direkte sol om vinteren?
Venlig hilsen
Anders
Skrevet af: Anja Egeriis, 18. april 2016 kl. 20.53
Du har også et lidt mildere klima, hvor du bor, Mogens :)
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 19. april 2016 kl. 8.51
da står solen så lavt at det ikke har betydning
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 19. april 2016 kl. 8.56
Det var dét jeg fiskede efter... Ofte vil en solrig lokation også betyde at de får sol om vinteren, men det er jo præcis det, som jeg læser det, man skal undgå. Og i øvrigt er den jo hårdfør til langt under hvad Mogens oplever på Røsnæs;-)
Venlig hilsen
Anders
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.