Skrevet af: Troels S., 30. april 2016 kl. 15.04
Hej haveelskere
Vi skal omlægge et bed, der lige nu er fyldt med storkonvaller. Vi vil gerne plante stauder og buske i bedet efterfølgende.
Storkonvallernes store underjordiske knolde-rødder (der findes nok et mere fagligt ord for dem) er meget svære at få bugt med. De første 10 cm af jorden består nærmest af et stort sammengroet knoldet rodnet. Er der nogen, der evt. vil dele deres erfaringer med dette?
Har indtil videre arbejdet gravegreben og taget et lille område af gangen - det tager bare en evighed...
På forhånd tak.
Med venlig hilsen Troels
Skrevet af: Jette Møller, 30. april 2016 kl. 18.19
Hvis dine storkonvaller befinder sig i nærheden af Horsens henter jeg dem gerne. Jeg er pjattet med dem i skovstykket, og har svært ved at få mine 2 til at trives.
Vh Jette
Skrevet af: Troels S., 30. april 2016 kl. 20.29
Det er desværre på sjælland. Ville ellers være en god win-win situation :-)
Skrevet af: Claus K Madsen, 30. april 2016 kl. 20.58
Jo tak. Det jeg erfaring med. Min køkkenhave er anlagt i et tidligere staudebed (med skvalderkål). I de 2/3 som blev anlagt første år har jeg reolgravet så de øverste ca. 25 cm jord blev byttet rundt med de underliggende 25 cm. Det tog stort set livet af alle de gamle stauder og skvalderkålen, men konvallerne skød lystigt op fra dybet. I kanten af bedet blev hovedparten af konvallerne dækket med ukrudtsdug og træfilis. Efter to år var der stadig liv i dem.
Nu har jeg udvidet bedet igen og denne gang blev de sidste konvaler gravet op. Jeg tror det er den eneste metode som dur. Det er nok ikke realistisk at få alt med det første år, så ideelt set skulle du nok tage et år med etårige vækster så du kan få luget ordentlig efter .
Skrevet af: Troels S., 30. april 2016 kl. 21.04
Det billede kan jeg godt identificere mig med!
Tak for dit svar, Claus.
Hvis man ikke får dem alle med, spreder de sig så meget? Eller kan man så bare tage dem, når de kommer op næste år uden det store merarbejde?
Skrevet af: Troels S., 30. april 2016 kl. 21.05
Har du i øvrigt nogle gode tips til at få dem renset fri for jord? Eller rettere rense jorden for dem...
Skrevet af: Claus K Madsen, 30. april 2016 kl. 22.29
Det er ikke mit indtryk at de spreder sig speciellt aggressivt, men du skal selvfølgelig være lidt forsigtig så du ikke selv får små stumper rhizomer spredt. F.eks. med kultivatoren.
Jeg brugte greben flittigt ved optagningen. På den måde kan man begrænse hvor meget jord der følger med. Jeg prøvede også at lade dem ligge i en dynge på stedet for at jorden skulle regne af. Som du ser havde jeg ikke meget held med det, men måske på en lettere jord...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.