Skrevet af: Martin Edwards, 6. maj 2016 kl. 14.06
Hej
Jeg har en flot høj tjørnehæk på ca 2.5m fra da huset blev bygget i 1930'erne. Desværre har den tidligere ejer af huset forsømt hækken de sidste år og den har været svært angrebet at efeu. Der er nu 4m der er gået ud og jeg er i tvivl om hvilke muligheder jeg har. Der var liv i dele af hækken sidste sommer, men er nu helt bar for blade
Jeg har læst om foryngelse, men jeg er usikker på om det virker når den er gået ud. Ligeledes kan jeg læse at det er svært at plante tjørn hvor der har været tjørn, og at rødderne kan være svære at få op.
Skrevet af: Lone Brems, 6. maj 2016 kl. 15.53
Hej Martin Edwards
Hækplanterne er sat i jorden for ca 80 år siden. De er beskåret kraftigt ca 160 gange (ved klipning to gange årligt) har senest haft kraftig konkurrence nogen steder af efeu..... så ikke underligt, at nogen af planterne har "givet op" og er døde.
Det er tid for udskiftning af de døde og svækkede planter. Og det en rigtig god idé at skifte alle planter til noget andet end tjørn.
Måske er det en god idé at allierede sig med en anlægsgartner, som har maskiner til at rykke hækplanterne op, fjernet dem og evt stubfræse eller på anden måde få jorden bearbejdet i dybden.
Der er god tid til at finde en fornuftig løsning, fordi bedste tid for plantning af en ny løvfældende hæk vil være i november - december - januar måned.
Hvis du ikke kan vente til da, kan du overveje om det er muligt at etablere drypvandingssystem. Hvis det er det kan du vælge færdighæk og så tage udgiften til vanding i hele vækstsæsonen (og måske vækstsæsonen 2017 også) med oprejst pande ;-)
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Henry G., 7. maj 2016 kl. 8.18
Det ligner en salt skade efter vinterens sne og is. Henry G.
Skrevet af: Anonym bruger, 7. maj 2016 kl. 8.37
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Martin Edwards, 25. maj 2016 kl. 11.26
Hej
Tak for alle input, og undskyld det sene svar. Der har ikke været saltet mere end én gang siden sidste sommer, så jeg hælder til Lone gode og fyldestgørendese svar.
Vi har besluttet at fjerne tjørnehækken hen over sommeren og plante en ny bøgehæk sidst på året.
Venlig hilsen
Martin
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.