Forum

Spiralklippet buxbom

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. maj 2016 kl. 20.41

Mine store flotte buxbom kugler afgik ved døden sidste år og er nu erstattet af 3 kraftige ligusterplanter, som skal vokse sig til kugler. 3 kugler med hver 3 planter. Jeg har mange ligusterplanter, klippet som søjler, kegler og kugler på stamme. Det er lige så pænt som buxbom.
Men jeg har flere buxbomtræer, som ikke er visnede, heldigvis er mine spiralklippede buxbom i meget store krukker heller ikke gået til. Jeg synes dog at de i år står lidt i stampe. Nu har jeg dog set at de har mange små blomsterknopper. Dem har jeg nu pillet af, og så er der kommet gang i væksten.
Bør jeg forny jorden i krukkerne? De får sol fra kl. 14.00 og resten af dagen. Er det ok? Vil mere skygge gavne?

Da de 3 store kugler visnede, havde jeg lidt mistanke om al den snak om buksbomdød kunne skyldes de regnfulde perioder og at det ikke var godt for så tætte buske, som buksbomkugler er?
Jeg har selvfølgelig læst om hvilke andre svampesygdomme det kunne skyldes.
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 12. maj 2016 kl. 21.58

Jeg tror på at det er godt at forny jorden i krukker engang imellem, eller ihvertfald dybere end blot topdresse.
Selv har jeg ikke Buxbom i krukke (mere), der er plantet gedeblad og det er nu også en dejlig plante. Om monsterregn kan skade Buxbom ved jeg således ikke.

udover svamp i Buksbom er der jo møl... den er kommet til Sakskøbing :-/

krybkravl.dk/vores-buxbom-er-i-fare/

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. maj 2016 kl. 22.27

Tak Anne -
Jeg vil tage mine buksbom op af krukken. Heldigvis har jeg plantet dem i sorte spande, sat ned i krukken. Det vil være muligt at ryste jord af - og tilføre ny jord.
Hvilken slags jord er mon bedst?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Spiralklippet buxbom«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Spiralklippet buxbom

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider