Forum

Beskære thuja i december?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Niels Madsen, 6. december 2004 kl. 11.04

Jeg har en thujahæk, som er ca. 3 m høj. Stammerne er op til 10 cm tykke, og afstanden mellem de enkelte planter er ca. 50 cm. Kan jeg skære hækken ned til ca. 2 meters højde her i december, uden at den tager skade?

Et sted står flere af stammerne nøgne på vestsiden efter jeg har fældet noget rødgran, som skyggede for thujaen. Vil der komme nye skud her? Hvis ikke, har du et godt forslag til en passende beplantning, der kan dække det nøgne område?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 6. december 2004 kl. 16.51

Jeg har lige set en skov af Tuja, her var alle træstammerne skåret midt over og det så ud som om alle grenene tidligere var blevet skåret af. Så alle træerne var ca. 3m høje og hele vejen rundt på træet var der nye korte grene med grønt. Derfor tror jeg der vil komme nyt grønt på vest siden af din Tuja.

Der er forøvrigt en del debat om Tuja på en af konferencerne. Prøv at søge.

V.H. Helle-Sofie

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 6. december 2004 kl. 17.10

Jeg tror at hækken vil skyde- men lige bemærke at det altså ser grimt ud med alle de her halve træer rundt omkring- væst er det altså med halve birk i 2 meters højde- hvad har de stakkels træer gjort?

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 7. december 2004 kl. 16.26

Ho ho, det er måske ikke halve træer, men så var toppen ihvertfald væk.

Jeg ved ikke hvad træerne havde gjort, men de så nu ikke så grimme ud. De havde fået grønt på kroppen igen.

V.H.Helle-Sofie;-)

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 7. december 2004 kl. 19.43

Ja det er også særligt de stakkels birketræer der ser helt amputeret ud
;-)

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boris Jensen, 2. maj 2006 kl. 13.04

Vi har en tuja hæk der er ca 2,5 meter høj og ca 1 meter bred vi kunne godt tænke os og få den klippet ned til ca 1,8 meter høj og 60 cm bred men kan den klare dette?(stammerne er ca 10 cm tyk)

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise, 20. juli 2006 kl. 4.01

Hej – jeg har i min have en thuja som er fra langt før 1948 – den er ret så høj – jeg vil nødig miste den – men den sidste store storm der kom fra en anden vindretning end vanligt – må have været vestenvind – har bøjet og halvknækket nogle få grene – men disse grene har jo dækket en del – skal jeg klippe/save dem af – eller måske ved dem der kun er bøjet prøve at binde dem op til de andre opretstående. jeg forsøger at bibeholde de gamle træer i min have. Den står ikke langt fra min store stynede lindetræ – som havearkitekten anbefalede at save ned til flad top – den havde juletræsfacon tidl. men jeg skal jo også kunne nå at klippe den – grenene er for farlige at kravle i – selv for en slank pige der kunne møve sig op i den mellem to hovedgrene og klippe toppen med rosensaksen.

Hilsen Annalise

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birte K. Schmidt, 5. oktober 2006 kl. 21.40

Jeg har i min have 3 tujaer, der er plantet lidt forskudt for hinanden. De er nu blevet ret så høje. Kan jeg klippe dem nu her i oktober og gerne i en sjov facon, måske kuglerunde, eller "slyngede" og hvordan gør jeg det bedst? Tager tujaerne "skade" af det på denne årstid?

Venligst
Birte K. Schmidt

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Dahlgren, 24. marts 2007 kl. 12.28

Jeg har to store thuja, som jeg synes er blevet for høje. Jeg kunne forestille mig, at styne dem. Vil der dannes en ny top på en thuja, som man ser, når man styner f.eks. fyrretræer?

Venligst Birthe Dahlgren

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. marts 2007 kl. 20.15

Ja, der vil dannes en eller flere nye toppe.

Hilsen Anne Marie

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nete Bolander, 15. juni 2009 kl. 13.06

Hvornår på året er det bedst at klippe sin thuja?

Jeg har nogle stykker i min have og de er blevet så brede,
så ville bare tage noget ef siderne og lidt af toppen.

Nyt svar til emnet »Beskære thuja i december?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskære thuja i december?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider