Forum

Hjælp til valg af uklippet hæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne Tiedemann, 13. maj 2016 kl. 18.12

Til en gammel villahave ønsker vi at anskaffede uklippet hæk langs vejen. Ståstedet er i sol hele dagen og også lidt udsat for vind og vejr. Vi ønsker os en stedsegrøn uklippet hæk med blomster, gerne rød/pink/lilla, men andre farver kan også gå. Hvilken type hæk bør vi vælge?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. maj 2016 kl. 18.19

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 13. maj 2016 kl. 19.36

Eller nærmere noget potentilla .De kan fås i hvide, gule pink/ lyserøde men ikke lilla farver. De er meget taknemmelige og tåler en evt nedskæring, hvis det bliver nødvendig. De kan også klippes som hæk men det vil jeg ikke anbefale, det bliver ikke kønt.

Mange kommuner og boligselskaber brugte dem i deres bede men jeg syntes ikke jeg ser dem så meget mere her på Sjælland (Køge/Gladsaxe ).

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 13. maj 2016 kl. 19.38

Ups potentillaen er delvis stedsegrøn.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Tiedemann, 14. maj 2016 kl. 9.21

Tusind tak for hjælpen, det vil vi undersøge videre!

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. maj 2016 kl. 22.05

Gyvel er næsten helt stedsegrøn, vokser hurtigt op, dufter godt og tåler vind. Fås med lysegule - mørkegule - røde blomster.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 19. maj 2016 kl. 16.15

Havde jeg pladsen, ville jeg vælge en fritvoksende liguster.
De fås stedsegrønne og er fantastisk flotte når de lange grene vokser sig høje - 2- 2.5 m. og derefter begynder at bøje sig udad og ned.
Jeg har kun set den på Samsø for nogle år siden og havde ingen forestillinger om liguster kunne være så smuk.
Bærerne er mørke/sorte og blomsterne hvide og kommer til deres fulde ret i denne udformning af ligusterhæk.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Tiedemann, 21. maj 2016 kl. 7.09

Nej hvor spændende, det har jeg aldrig set. Kan du huske hvor på Samsø? Jeg skal et smut derover til sommer, og det vil jeg da gerne se😊

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. maj 2016 kl. 9.23

@Anne
Jeg tog et billede af den og kan lokalisere den nogenlunde så jeg finder det i løbet af i morgen.

Nyt svar til emnet »Hjælp til valg af uklippet hæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hjælp til valg af uklippet hæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider