Skrevet af: Arne Lorenzen, 24. maj 2016 kl. 8.57
Hej - håber der vil være nogen der kan fortælle mere :-)
På vedlagte billede ser man en afgrænset klat kraftigere græs som breder sig langsomt. Lige nu sætter den også ret kraftige stængler dog ikke kraftigere end at håndskubberen nemt kan skære dem.
Hvad er det for en art, kan man se det?
Hvad gør jeg ved det? Graver op og eftersår? Gift - nej helst ikke...
Mvh - Arne Lorenzen
Skrevet af: Arne Lorenzen, 24. maj 2016 kl. 8.59
...og her et billede hvor man ser en tot jeg har revet op :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 24. maj 2016 kl. 9.05
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Doris Møller, 24. maj 2016 kl. 9.29
Hej Arne Lorentzen
Jeg har det samme problem, og problemet er muligvis udbredt, for min søn og svigerdatter har også den type græs i deres plæne.
Sidste år diskuterede vi problemet her i dette forum, og da lærte jeg, at det grove græs, der spreder sig aggressivt, hedder hundegræs.
www.havenyt.dk/forum/prydhaven/15068.html
Kvikgræs eller senegræs er det i hvert fald ikke.
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Anonym bruger, 24. maj 2016 kl. 9.35
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Tilde P., 24. maj 2016 kl. 10.06
Hej Arne.
For at kunne foretage en sikker bestemmelse, skal du lade en tot sætte frøstængler.
Kvik er aldrig et problem i plæner, der bliver slået almindeligt. Den tåler ikke at blive græsset eller slået tæt hele tiden.
Hundegræs er en meget grov tuegræs, som ikke formerer sig ved udløbere. Den kan heller ikke døje at blive slået tæt hele tiden.
Men der er mange andre muligheder, så en frøstængel er den eneste mulighed for sikker bestemmelse.
Skrevet af: Arne Lorenzen, 24. maj 2016 kl. 10.12
Tak for svar Tilde - jeg vil lade en tot stå og se hvad det er, men i følge den tråd som Doris henviser til er jeg ret sikker på hun har ret og at det er hundegræs (og under ingen omstændigheder kvik)
Mvh - Arne
Skrevet af: Jan E, 24. maj 2016 kl. 11.24
Jeg har selv fået noget lignende i min græsplæne (fylder p.t. omkring én kvadratmeter)
Det sjove er, at jeg formentlig selv har "sået" det. Det er nemlig kommet lige-under, hvor vores fuglehus har stået i efteråret/vinter. Hér har fuglene skubbet frø fra en vildtfugle-foder-blanding ud 'over kanten'.
Jeg ved ikke hvad frø-blandingen bestod af :-/
Skrevet af: Tilde P., 24. maj 2016 kl. 11.37
Mange får Hanespore (en græsart) med fuglefrø.
Prøv at Google.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.