Forum

Skvalderkål og…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. maj 2016 kl. 21.27

For år tilbage såede jeg flere hundrede skovjordbær og plantede dem ud under hækken hvor de var i stand til at udkonkurrere skvalderkålen.
Men... men... idag kan købes skovjordbær der ikke udsender udløbere og så blev det en stakket frist for jordbærerne.
Inden jeg sår skovjordbær med udløbere vil jeg spørge om der er andre planter der er istand til at kvæle (skygge) skvalderkålen.
Jeg tænker på om rødkløver el. lign. kan og hovedsagelig fordi det også vil give hækken bl.a. kvælstof (så vidt jeg kan se).

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. maj 2016 kl. 21.37

Hej Willy
Jeg mente, at jeg et sted havde læst, at storkenæb skulle kunne give skvalderkål kamp til stregen. Det bragte mig frem til følgende artikel:
haveselskabet.dk/artikel/slut-fred-med-dine-skvalderkaal

2 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2016 kl. 21.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. maj 2016 kl. 21.56

Vinca er lige så slem til at brede sig som skvalderkål. Vinca kan også gro i højden og kvæle mindre buske.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2016 kl. 22.07

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. maj 2016 kl. 22.14

Willy, det med kløver lyder da ret spændende - du kunne prøve på et stykke og dele erfaringerne med os?

Jeg plantede nogle Sargentæble for et par år siden og har renholdt stykket behørigt, så de kunne få fat. Ved en af planterne var der spiret en kløver og den lod jeg stå for at følge effekten. jeg tror faktisk det gavner den busk, som nu har fodpose af kløver og derfor følger jeg det endnu et par år.

Jeg tumler med en løsning på en udfordring i en "bærhave", hvor jeg har græs omkring nogle bærbuske, men naturligvis friholder planterne for græs i en zoner omkring planterne på størrelse med "kronen". Jeg hader at holde bar jord og overvejer noget nyttigt bunddække, dog ikke jordbær og lignende, da der er mange snegle i den del af haven, men kunne kløver være en mulighed?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 26. maj 2016 kl. 7.46

@Frank Chr.
Jeg. Vinca er et godt bud. Jeg har allerede et ved på 10- 12 m. med Helleborus i spredt beplantning og så Vinca for begrænse skvalderkålen. Det fungere, som du skriver fint. Vinca breder sig men er rigtig nok lette at begrænse (lettere end skvalderkål). Men jeg synes jeg har nok Vinca :)
@Tom
Jeg laver et forsøg. Men der går jo nogle år inden der kan aflæses et resultat når man ikke har måleinstrumenter ;)

7 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. maj 2016 kl. 8.30

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 26. maj 2016 kl. 9.45

@Frank Chr.
Vi kan snart spare turen til Balkan.
Salvie, lavendel, timian. Sikken en duft og så mangler blot noget gedekød og friskplukkede citroner :)
Men ... skulle timian kunne konkurrere skvalderkål?
Storkenæb - geranier - gør det ihverfald ikke.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. maj 2016 kl. 9.58

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 26. maj 2016 kl. 10.00

Det skulle være en bestemt sort af storkenæb, bølgekronet storkenæb, der kan tage kampen op. Se artiklen.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus K., 10. juni 2016 kl. 11.00

Vi har storrodet storkenæb som bræmme mellem den vilde del af haven inkl. skvalderkål og den lidt pænere del med diverse stauder. Det fungerer fint.

Nyt svar til emnet »Skvalderkål og…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Skvalderkål og…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider