Skrevet af: Anders F., 15. juni 2016 kl. 16.24
I april 2014 overtog vi et klassisk 70'er parcelhus med lige så klassisk 70'er ligusterhæk.
De fleste steder i haven har ligusteren det rigtigt godt og står frodig og flot. Der er dog et enkelt sted hvor ligusteren lider.
Det drejser sig om et stykke på ca. 10 meter, hvor hækkens vækst er gået i stå, og der kun kommer ganske få blade. Der er ca 3 meter i midten hvor det er rigtigt slemt og så 3 meter på hver side hvor væksten blot er hæmmet, men hækken stadigvæk er tæt.
Hvad kan der være galt? Det er blevet tiltagende værre igennem de sidste 2 år. Jeg har en mistanke om at den tidligere ejer eller naboen har bekæmpet skvalderkål med sprøjtegift i hækken, men vil det gå ud over hækken så længe, eller kan der være andet galt?
De bedste hilsner
Anders
Skrevet af: Gartner Duun, 15. juni 2016 kl. 18.31
Jeg tror mere at det er et svampeangreb du har fået
uden at kunne komme det nærmere . En sprøjteskade tror jeg ikke på . For den ville starte nede og vandre op og give døde områder i hækken ( hvis det er et glyfosat lign stof der er anvendt.).og dem ser jeg ingen af . Svampen kan godt blive mere udbredt p.g.a tørken og spredt via klipningen.
Skrevet af: Anders F., 15. juni 2016 kl. 20.34
Svampeangreb... det lyder ikke godt. Kan man gøre andet end det inficerede stykke op, og fjerne jorden?
Skrevet af: Anders F., 15. juni 2016 kl. 20.39
Jeg kigget lidt nærmere på hækken, jeg synes ikke der er nogen synlige tegn på blade eller stammer der indikere et svampeangreb.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. juni 2016 kl. 20.58
Kan det være noget med jordbunden? At der måske ikke er helt de samme vilkår lidt nede, som ved resten af hækken? Tænker på der er rør eller lignende begravet?
Skrevet af: Gartner Duun, 15. juni 2016 kl. 21.43
Jeg prøver og kigge på den hjemmeside som hedder plantedoktor.dk for at se om jeg kan komme det videre . Ejeren af hjemmesiden hedder Magnus og han ved meget om plantesygdomme. Bayer har desværre også lavet en med samme navn og med det formål at sælge kemikalier.
Skrevet af: Gartner Duun, 15. juni 2016 kl. 21.57
Hej Anders.
Kan jeg ikke lokke dig til at besøge hjemmesiden plante-doktor.dk for jeg kan ikke åbne billederne på min mobiltelefon. Hvis du ikke kan finde noget brugbart kan du skrive til Magnus og spørge ham om ham om hans bud på en årsag .
Held og lykke.
Hilsen Søren.
Skrevet af: Anders F., 15. juni 2016 kl. 21.58
@Vibeke, der skulle ikke være noget der har ændret sig. Ifølge nogle andre naboer, så har hækken set fin ud indtil for et par år siden.
Skrevet af: Anders F., 15. juni 2016 kl. 21.59
@Søren, det vil jeg gøre :) Tak for tippet.
Skrevet af: Anonym bruger, 15. juni 2016 kl. 22.21
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Henry G., 15. juni 2016 kl. 23.21
Hej Anders er det mon ikke muligt at hækken mangler vand, når stenene i din indkørsel får masser af sol, vil de blive varme, og en del af denne varme går ned i undergrunden. og da rødderne af liguster ligger højt vil en del af fugten forsvinde. Som jeg kan se har den stakkels hæk ikke meget fri jord på din side, til at få frisk luft, vand og gødning ned til rødderne, jeg tror hele hækken vil få samme "sygdom" (udtørring) i løbet af nogle år, på den strækning hvor der ligger sten tæt på hækken. Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.