Skrevet af: Holm Mousten, 9. juli 2016 kl. 19.08
Jeg har som sædvanlig sat geoginerne samme sted, som jeg plejer, men i år bliver bladene ædt, når planterne er oppe i
½ m´s højde. En enkel af planterne ser helt forkrøblet ud,
den udvikles slet ikke.
Jeg kan ikke se lus el. andet skadedyr, men blade bliver i værste fald helt ædt væk.
Er der hjælp at hente?
Med venlig hilsen
Holm Mousten
Skrevet af: Tine Horsum, 9. juli 2016 kl. 19.56
Det kan være snegle, og da de kun kommer frem i vådt vejr/om natten, så må du ud og se efter tidlig morgen/skumring/når duggen falder.
Vinbjergsnegle kan også være slemme, men det er mest dræbersneglene, der generer mig.
Men ud og se efter! Larver kan det jo endelig også være!
Mvh
Tine
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 10. juli 2016 kl. 8.28
det er sandsynligvis ørentviste det var et stort problem da vi havde gartneri for mange år siden - læget vådt stykke stof ved siden af georginerne - saml det forsigtigt sammen næste morgen og kom det hurtigt i en klar plasticpose så skal du bare se ørentviste
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. juli 2016 kl. 10.04
Hvis det er hele blade, der bliver ædt, tror jeg på sneglene - de er vilde med georginer :)
Har du været ude sent på aftenen og se efter?
Skrevet af: Holm Mousten, 10. juli 2016 kl. 10.19
Tak for de hurtige svar vedr. mine georginer - både til
Tine og Mogens Madsen.
Det bliver i første omgang Tine, der får "første pladsen"
I aftes kl.11.00 gik vi i gang med handsker og lommelygte og
der var bid: 15 stk. af de brune dræbersnegle sad ganske rigtig
i toppen af planterne og her til morgen: Èngangshandskerne på igen, så var der 5 stk. af de brune.
Vil det være klogt at grave planterne op og dermed erkende mit nederlag el. kan georginerne nå at danne nye blade. På nuværende tidspunkt ser planterne ynkelige ud.
Tak til Tine
fra
Holm
PS: Jeg skal nok være mere opmærksom på de grimme "brune"!
Skrevet af: Holm Mousten, 10. juli 2016 kl. 10.26
Hej Anja!
Ja, du har ret sneglene er vilde med mine georginer.
Tak for svaret!
Holm
Skrevet af: Tom Andersen, 10. juli 2016 kl. 12.49
@Holm
Hvis du er flittig med aften- og morgenvagten og oplever et hurtigt fald til nul snegle, skal du endelig lade dem stå. Nu hvor de har et etableret rodnet, vil de komme sig hurtigt, når blot de ikke ædes :)
Skrevet af: Tine Horsum, 10. juli 2016 kl. 18.39
Det glæder mig, at du fik det opklaret. Jeg var nemlig et kæmpestort ???!- Da mine hippeastrum fra ompottede en dag, til nedgravede sørgelige rester den næste. Surt!
Planterne vil naturligvis være sat noget tilbage, men fortsat sneglebekæmpelse, vil gøre, at de godt kan nå at blomstre igen.
Mvh
Tine- af sneglesikre planter er morgenfruer med på listen...
Skrevet af: Tine Horsum, 10. juli 2016 kl. 18.40
NedgNavede... Tsk tsk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.