Skrevet af: Jes Rehder, 10. juli 2016 kl. 14.57
Hej
kan nogen fortælle mig hvad der er galt med min Brugmansia, alle bladene bliver gule.
Hvad kan grunden mon være ?
Smil fra Jes
Skrevet af: Tom Andersen, 10. juli 2016 kl. 15.58
Prøv med et billede af hele planten, hvis det ikke blot skal være gætværk :)
Skrevet af: Lars Holt, 10. juli 2016 kl. 16.08
Også gerne et tæt på bladene.
Skrevet af: Jes Rehder, 10. juli 2016 kl. 17.35
desværre, jeg har ikke noget kamera.
Udover at de er gule på hele planten, med undtagelse af bladene helt i toppen, er mange af bladene også "ormædte"
Skrevet af: Mogens; E., 10. juli 2016 kl. 22.21
Ormædte blade på engletrompet er ofte pga. ørentvistes nat angreb. De gule blade kan være for meget vand og dårligt afløb fra jorden.
Skrevet af: Knud Halskov, 12. juli 2016 kl. 10.02
Jeg har det samme problem med gule blade på min. Det har intet at gøre med for meget vand eller dårligt afløb at gøre. Ej heller manglende vand eller gødning. Jeg har haft min i 7-8 år, og den blomstrer flot tidligt om foråret inde i mit palmehus, hvor den overvintrer. Det er først efter afblomstringen, bladene bliver gule og falder af. Der kommer hele tiden nye grønne blade, men den er ikke nogen skønhedsåbenbaring i sommerhalvåret.
Billedet er fra april. Jeg vil gå ud og tage et andet billede nu, hvor den står og ser lidt kedelig ud i frugthaven.
Skrevet af: Knud Halskov, 12. juli 2016 kl. 10.16
Hermed et billede af Brugmansia sanguniea, som den ser ud i dag -og hver sommer. Det hedder sig, at den er modstandsdygtig over for skadedyr pga. bladenes behåring. Jeg kan heller ikke se skadedyr af nogen art på den. For et par år siden var jeg ved at ville kassere den, men endte med bare at grave den ned i grønthaven et ydmygt sted, hvor jeg faktisk glemte den i perioder. Da vinteren kom fik jeg medfølelse for den, og den kom ind og blev atter flot i løbet af vinteren.
Skrevet af: Mogens; E., 14. juli 2016 kl. 0.02
Knud.
Din Brugmansia er bare så flot.
Jeg har flere gange taget stiklinger af den gule, med hjem fra Mallorca. De har groet godt og givet flotte blomster, men det ender altid med at planterne er totalt ribbet af ørentviste.
Vil forsøge at finde en af de behårede.
Skrevet af: Knud Halskov, 14. juli 2016 kl. 9.55
Hej Mogens
Jeg er da også glad for, at jeg ikke kasserede den, da jeg blev så træt af at se på den om sommeren. Men jeg undrer mig meget over, hvad de gule blade skyldes. Det er nemlig det samme hvert år, uanset vejr og vind og vand. Jeg vander den med 'Hornum' gødning iblandet.
Skrevet af: Mogens; E., 14. juli 2016 kl. 15.40
Nu kender jeg kun til den med gule blomster, og de får ikke gule blade. Der hvor jeg henter dem på Mallorca, gror de i elendig lerjord. Det jord jeg planter stiklingerne i, er også ret leret og planterne får slet ikke noget gødning.
Skrevet af: Erik Hansen, 3. september 2016 kl. 0.24
Nu er der stor forskel om du har plantet din engletrompet i en spand eller direkte i jorden. Jordtypen kan også være afgørende.
Det bedste resultat fås ved at plante direkte ud i jorden. Planten vil gerne have en del gødning og i særdeleshed kvælstof.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.