Skrevet af: Helge Wagner, 11. juli 2016 kl. 12.34
hej
Jeg har en bonderose der er ca. 4 gammel. Problemet er,
at den giver 2-3 roser på en sæson. den er ca. 1m høj.
Hvad er der galt?.
MVH Helge Wagner Albertslund
Skrevet af: Gartner Duun, 11. juli 2016 kl. 12.53
Et gæt fra mig af ville være at de har det for godt, at de får for meget næring
Skrevet af: Boi Jensen, 11. juli 2016 kl. 18.13
Hej Helge
Er du sikker på det er en bonderose og ikke en pæon?
Manglende blomstring hos Paeonia - som de begge tilhører - skyldes oftest at de er plantet for dybt. De kan ikke lide at deres knopper som er ganske tydelige, når planterne er visnet ned - ca. 2-3 cm lange og ganske spidse - og toppen af knoppen må maksimalt have 2 cm jord eller andet materiale over sig - og helst ingenting.
Hvis det er tilfældet at dine pæoner er plantet for dybt, graver du dem op hen midt i oktober, du kan ikke undgå at der er nogle af de kødfulde rødder der knækker, så du lægger dem i tørvejr på en rist eller noget tråd så der er luft omkring hele planten og det gør ikke noget at det tørrer godt i 2-3 dage - så planter du dem forsigtigt igen.
Skulle det nu vise sig at planten er blevet meget stor, kan du dele den, og det skal så gøres når du tager den op, der skal være mindst en stor knop på hver ny plante, ellers går der nogle år før den blomstrer igen, igen tørres og plantes ud efter 2-3 dage.
Skrevet af: Jens J., 12. juli 2016 kl. 9.42
@Boi
Hvorfor skal de tørres inden de plantes igen?
Skrevet af: Boi Jensen, 12. juli 2016 kl. 17.20
Hej Jens
Det skal de fordi det så virker som om der kommer heling i såret og dermed kan du undgå der går svamp i såret og planten skades eller dør.
Skrevet af: Karsten Madsen, 21. juli 2016 kl. 10.31
Nu spørger jeg lige dumt - er det ikke almindeligt at den giver 2-3 roser på en sæson? Det lyder meget lig det jeg oplever.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.