Forum

Nemt skygge/»skovbed«

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Camilla L., 24. juli 2016 kl. 16.51

Jeg mangler inspiration til et nemt bed mellem nogle birketræer. Jorden er ler og let fugtig. Lige nu består stykket mest af skvalderkål.
Jeg ønsker mig nemme blomstrende stauder/bunddække.
Er blevet anbefalet geranium rozanne og lodden løvefod og lupiner. Men jeg synes ikke de farver er gode til mit lille "skovstykke" og ønsker mig lidt mere dæmpede/brændte farver. Fx som bølgekronet storkenæb i mørk violet og solhat i orangebrun.
Men er det lige så gavmildt at passe? Er der nogen der har andre forslag til mit bed?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. juli 2016 kl. 17.58

Liljekoval?
Men husk at birk trækker meget vand og kraft af jorden, de bliver ikke ved med at være mindre og unge.

Nu havde mine forældre det største birketræ, jeg har set, (flere metre i omkreds, desværre er det fældet af vandaler- dvs nye ejere), men der havde min mor liljekonvaller ved foden af stammen.

Det pæretræ, der stod 8 meter derfra- blev aldrig rigtigt til noget. ;-)

Mvh
Tine

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. juli 2016 kl. 19.57

@Tine
Man er jo ikke vandal, når man fjerner et træ, man ikke har minder eller andet at hægte op på, når det ikke længere passer en. Min mand og jeg sad netop i eftermiddags på bænken i vores skyggehave og talte om, hvor stort naboens birketræ var blevet. Det generer os dog ikke, fordi det står langt fra skel. Vi havde også 2 meget store hængebirk ved vores indgangsparti, som vi fældede da de blev alt for store.
Birketræer sviner med pollen på murværk g tag og senere med frø, som gror alle vegne og gerne i flisefuger. Måske hører birketræer slet ikke til i en almindelig parcelhushave på under 1200 kvadratmeter. Man kan synes at de er nok så smukke som unge træer, men store træer dræner jorden for vand og rødderne trænger af same grund ind alle vegne. Rundt omkring i vores 1550 m2 have havde vi plantet 7-8 birketræer, som alle blev fældet, da de nåede en vis størrelse. Skyggen fra træerne forhindrer yderligere andet i at gro. Så det er en misforståelse at man ikke fjerner træer, der er blevet for store. Det er ingen vandalisme.
Ingeborg

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. juli 2016 kl. 20.15

Du har nok ret!
Det er bare, det største birketræ, jeg har set.

Selvfølgelig må folk da fælde, som de vil! Som min nabo, der lige har fældet 2 store asketræer, og en stor ahorn. Der er jo bare det, at store træer tager et par dage at fælde og save op, men de tager hundrede år eller mere- at vokse op. :-(

Og jo- vi fik selv vores store dejlige kastanje fældet, da vi pga kommunalt påbud skulle have skiftet septictank- og fik lavet minirens. Det gjorde ondt! Og var ret dyrt.
Træet røg, fordi, maskineriet ikke kunne komme ind på grunden ellers.

Mvh
Tine- med den trapezformede grund

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. juli 2016 kl. 23.17

@Tine
De fleste træer skal jo fældes på et tidspunkt :-). Hvordan er vi ellers blevet til landbrugsland? Det må være rigtig træls at være "skovmand", plante træer til nyttetræ og vide at man måske aldrig ser udbyttet. Vi har et lille bord af pæretræ, som min mor, født 1904 har spist pærer af. Hendes far var møbelsnedker. Se, det er et møbel, man får et "forhold" til.
Ingeborg

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 25. juli 2016 kl. 1.02

Det lyder da rigtigt dejligt, Ingeborg.
Når jeg hører om min ene oldefar, så havde han et træ med flere æbler og pærer podede på det samme træ.

Så der kan man se.
Mvh
Tine- min anden oldefar sad i Folketinget, men det er en anden historie.

Nyt svar til emnet »Nemt skygge/»skovbed««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Nemt skygge/»skovbed«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider