Forum

Hvorfor både hvide og blå blomster?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Torben Klitgaard, 25. juli 2016 kl. 16.49

I min have har jeg en hvidblomstret sommerfuglebusk (Buddleia). De seneste par år har den haft et par grene, hvor blomsterstandene er blå. De kommer ud fra samme sted på en af de gamle "hovedstammer", som blev dannet ved at nedskære alle grenene, da busken var ung.
Jeg tænker der er sket en genetisk forandring i en knop på et tidspunkt?
VH
Torben

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juli 2016 kl. 18.14

Har du ikke et billede, hvor man kan se grenenes tilhørsforhold.
Mit bud er, at du har to planter - den ene måske selvsået.

Jeg har i hvert tilfælde aldrig hørt om tofarvede (ikke podede) sommerfuglebuske. Har selv 4 forskellige farvevarianter i haven.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. juli 2016 kl. 19.24

Kan det mon tænkes at busken er podet?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 25. juli 2016 kl. 21.00

Her er et eksempel på, at man kan plante flere farver sammen, så det fremstår som en enkelt busk. Iøvrigt et fantastisk eksempel der ligner fyrværkeri. ;)

www.bakker.dk/produkt/sommerfuglebusk-mix/;pgid=2vFwSnCPmRVSR00rBc0D71IF0000qT1j3GJG;sid=d66tjz7woa-tj2lmFvW-oT36atEazElSy8c=

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Klitgaard, 26. juli 2016 kl. 13.10

På opfordring af Tom her et billede, der viser den "hovedstamme", som oprindelig kun havde grene med hvide blomster. Den er betegnet 1 på billedet og markeret hvid.

Fra denne udgår flere grene med hvide blomster, hvoraf to ses på billedet (med "1"). Der ses også to grene med blå blomster (med "1").

De andre "hovedstammer" (2-8 med sidegrene) er markeret med tal og blomsterfarve (hvid).

Busken er oprindelig en stikling fra en hvidblomstret busk, og den er ikke podet eller på anden måde behandlet for at få grene med blå blomster til at sidde på samme gren som giver hvide blomster.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 27. juli 2016 kl. 10.44

Hvis din plante er en stikling, så er de blå (lilla) blomstergrene, det man kalder en "sport", som er en spontan mutation, der i dette tilfælde går tilbage til den "oprindelige" farve.

Jeg ville overveje at fjerne dem, da de sandsynligvis vil vokse mere og kraftigere end, de hvide skud. Men ellers ser det da ret pudsigt ud! ;-) Eller tag dem som stiklinger- og få dig nogle lilla (blå) også. (Den, der sparer, han har ;-) )

Hvis, det er vildskud *skal* de helst væk, ellers vil de over tid overtage busken helt og aldeles! Vildskud er som regel mere sunde og vækstkraftige end, den podede sort.

Jeg har selv en blomme-mirabel, hvor der både er den podede stamme- og mirabel. Det ser ret pudsigt ud. men det skulle vist forestille at være en gul blomme- ikke kæmpemirabeller. Stamme og grenfarverne er også forskellige...

Mvh
Tine

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Klitgaard, 27. juli 2016 kl. 16.03

Hej Tine

Som nævnt indledningsvis har fænomenet været til stede de seneste ca. 3 år, men intet tyder på, at grene med lyslilla blomsterstande overtager hele buskens grensætning.

Der har hvert af de tre år kun været skudt en-to grene med lyslilla blomsterstande. Og de er lidt mindre end de hvide.
Til foråret tager jeg stiklinger, så der bliver helt nye individer med den nye blomsterfarve.

Så bliver det spændende at se, om disse med tiden udvikler grene med hvide blomsterstande, eller måske noget helt tredie :-)

VH
Torben

Nyt svar til emnet »Hvorfor både hvide og blå blomster?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvorfor både hvide og blå blomster?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider