Forum

Gran til rhododendron

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sanne Iversen, 28. juli 2016 kl. 20.06

Hej
Jeg har læst at det skulle være godt til rhododendron at få nogle grannåle.
Men ved I om det er tilladt at samle grannåle i statsskove.

venlig hilsen
Sanne

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 28. juli 2016 kl. 20.53

Så vit vides så må man ikke fjerne noget fra stats skovene uden tilladelse.
Men ring til skovfoden og spørg.
Mvh

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 28. juli 2016 kl. 21.12

Jeg mener, at man skal have/kan få sankekort (fås ved bl.a. skovfoden/skovridderen eller ejeren af den lokale skov), for at kunne fjerne dødt materiale fra skove i al almindelighed (både private og offentlige) - men om det også gælder nåle ved jeg ikke. Der er jeg enig med H.C., at du bør spørge. :)

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Iversen, 28. juli 2016 kl. 21.52

Ok det vil jeg gøre. Tak for rådet.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 30. juli 2016 kl. 14.28

Det skulle være fordi grangrene gør jorden sur, hvilket Rhodondendron godt kan li at gro i. Dog har det ingen hold i virkeligheden at den smule syre som gran indeholder kan ændre ved PH-værdien i jorden.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 30. juli 2016 kl. 15.41

Hej Sanne Rhododendron gror godt i savsmuld, læg fem cm. på jorden, bland det med de øverste par cm. jord, derefter kan du lægge 15 - 20 cm savsmuld ovenpå, dette kan efter behov gentages efter nogle år. Hilsen Henry G.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 30. juli 2016 kl. 17.09

Vedr. statsskovene:
I gl. tider hed det iflg. Jyske Lov, at man må samle, hvad der kunne være i en hat...! I dag tolkes det således, at du må samle, hvad der kan være i en alm. plastpose. Dog kun til eget forbrug.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Iversen, 30. juli 2016 kl. 19.20

Henry G. Tak for oplysningen med hensyn til at bruge savsmuld istedetfor grannåle. Det vil jeg prøve, er det noget jeg kan gøre nu eller skal jeg vente til efteråret?

Vh Sanne

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 30. juli 2016 kl. 19.25

Jeg har læst et eller andet sted herinde, at visne bøgeblade er bedre end grannåle (i mangel af bøgeblade skulle egeblade være det næstbedste), da deres syreindhold er højere. Men i såfald er det nok et efterårsprojekt at lave sin egen surbundsjord. ;)

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Iversen, 30. juli 2016 kl. 19.29

Ayoe. Mit bed er allerede anlagt, det var for at spare penge på at købe mere rododendron jord til at fylde op med efterhånden som spagnum en bliver nedbrudt.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 30. juli 2016 kl. 19.50

Hej igen Sanne du kan bruge savsmuld når du har tid, alle døgnets timer året rundt hvis du har lyst, det vil være en god idé at give ca 5 cm pr. gang, Rhododendron kan vokse i næsten ren savsmuld. Hilsen Henry G.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. juli 2016 kl. 23.38

Du kan også lægge grangrene på jorden. Efter jul kan du sikkert få alle dem du kan slæbe hjem.
Ingeborg

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Iversen, 31. juli 2016 kl. 15.34

Tak til alle for jeres input.

vh Sanne

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. juli 2016 kl. 18.39

Man kan forresten købe spåner i større mængder til heste (strøelse), det er måske en løsning? Der pakket, og kan som sagt købes pallevis-
Ellers kan man også købe træpiller (beregnet til husdyr), jeg overvejer meget at erstatte mine kattes molersgrus (også en opbrugelig ressurse) med træpiller, men viger lidt tilbage, da en palle koster 4000,- kr - og hvad nu, hvis de ikke gider det..? :-)

Nu når spaghnum er en opbrugelig ressurse, der ovenikøbet udleder meget CO2, når det nedbrydes.

Mvh
Tine- der har et problem med fyrrenåle og kogler... Ak ja- den enes overflod er pest...

Nyt svar til emnet »Gran til rhododendron«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Gran til rhododendron

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider