Skrevet af: Johan Vestergaard Paulsen, 6. august 2016 kl. 10.14
Jeg fik præsenteret dette som en morgenfrue i Kgs. Have, men er det rigtigt? Synes ikke det ligner de billeder jeg har set.
Skrevet af: Annette Lundgaard, 6. august 2016 kl. 10.44
Nej, det må være en tagetes
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. august 2016 kl. 10.50
Tagetes
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 6. august 2016 kl. 10.52
Nej, det er det ikke!
Morgenfuernes blomst ligner margeritter, med en midte og rigtig mange små kroblade omkring.
Hvad denne blomst er- ved jeg ikke- den ser ellers pæn ud!
Mvh
Tine- tagetes- nej
Skrevet af: Ayoe B. P., 6. august 2016 kl. 14.05
Jeg vil også sig, at det er en sort i tagetesfamilien. De har både fyldte og enkelte blomster, som den du viser der. Bladene ved siden af ligner også en smalbladet tagetestype.
Skrevet af: Johan Vestergaard Paulsen, 6. august 2016 kl. 16.29
Det kan næsten ikke være andet end tagetes, tror jeg. Beskrivelsen af de gule blade med rød farve passer også godt.
Men Tine, du skriver det ikke er tagetes? Hvad får dig til at tvivle?
Og i øvrigt mange tak for alle jeres svar :)
Skrevet af: Tine Andersen, 6. august 2016 kl. 22.58
Tjah- min uvidenhed?! ;-D
Det også manglende målestoksforhold, som faktisk er vigtig, når man fotograferer dyr og planter. Jeg plejer selv at lægge en lineal ved side af objektet, om muligt.
Blomsten og bladet ser på billedet store ud. Men, det er nok noget tagetes så, pæn faktisk!
Mvh
Tine- med min lineal, min skovl og min spaade. :-)
Skrevet af: Johan Vestergaard Paulsen, 7. august 2016 kl. 9.41
Åh men så kommer spørgsmålet jo - er den spiselig? :)
Skrevet af: Anne Demant, 7. august 2016 kl. 11.05
Hvis du er en snegl er det en lækkerbid, men jeg tror ikke det er en af de, for mennesker, spiselige tagetes.
Men prøv at nuldre et blad, dufter det af lakrids eller citrus er den spiselig.
jeg TROR ikke de almindelige decideret er giftige for mennesker, smager bare ikke ret godt. Men undersøg det selv, inden du gnasker løs.
Skrevet af: Johan Vestergaard Paulsen, 7. august 2016 kl. 12.17
Blomsterne dufter virkelig godt - bare ikke af hverken lakrids eller citrus. Så det ser jo ud til, at den ikke er spiselig. Øv :(
Skrevet af: Anne Demant, 7. august 2016 kl. 13.21
Tja at tagetes ligefrem dufter godt, er en overraskelse for mig.. så tag en lille bid, giftig er den ikke, har tjekket det. :-)
skulle sulten gnave, har du måske nogen af de blomster der er på linket her:
leksikon.arla.dk/Guides/Spiselige-blomster-guide/
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. august 2016 kl. 14.45
Jeg har lige tjekket mine F1 og deres afkom tagetes. Jeg valgte jo F1 tagets fordi jeg ikke kan fordrage tagetes lugten. Men snegle elsker den. F1 dufter ikke af tagetes, men har en fin duft af hvad?
Når jeg i første omgang opdagede at der alligevel havde sneget sig en tagetes ind af egen frøavl fra F1, skyldtes det at snegle var godt igang med at æde planten. F1 lod sneglene stå. Ferramol omkring den "ikke F1" fik den til at overleve. Man kan måske konkludere at visse sorter Tagetes har en behagelig duft.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.