Skrevet af: Lis Viggers, 17. august 2016 kl. 15.09
Hej.
Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på:
1) Jeg har en stor og flot Hortensia, men jeg synes, den er blevet lige høj nok, men HVORNÅR KLIPPER JEG DEN NED, så den stadig blomstrer næste år?
2) Jeg har læst, at man kan holde blå Hortensia blå ved at vande med aluminiumsulfat, men hvor i alverden kan jeg købe det?
Håber nogen kan hjælpe?
Venlig hilsen
Lis Viggers
Skrevet af: Gartner Duun, 17. august 2016 kl. 16.04
Matas har aluminium sulfat pulver farv mig blå.
Skrevet af: Lis Viggers, 17. august 2016 kl. 16.10
Nå ja, dèr fik jeg takket nok! Men jeg er også rigtig glad for svaret, for jeg har prøvet flere steder.
Venlig hilsen
Lis Viggers
Skrevet af: Michael Bæk, 19. august 2016 kl. 22.19
Lige et tip: Hortensia er afsindig let at lave stiklinger af.
Når den er i dvale til vinter klipper du nogle gode grene af. Klip dem i stykker med 3 par knopper på hver og fjern sideskud, døde blade osv. Stik dem i jorden så dybt, at 2 par knopper er dækket godt og et enkelt par er over jorden. Husk at få den rigtige retning nedad. Knopperne under jorden danner rødder til foråret.
Det kan sagtens lykkes bare at stikke dem i almindelig ugødet jord i køkkenhaven et sted. Til foråret holder man dem fugtige, renser for ukrudt og med lidt tålmodighed vil man opleve, at de fleste slår rod og udvikler sig til små nye hortensiaer.
Så er der lidt at give væk af.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.