Skrevet af: Iben H., 19. august 2016 kl. 22.09
Hej havefolk
Jeg har igen brug for hjælp til at bestemme to planter, som vokser i et bed, som jeg er ved at reetablere. Bedet har været helt tilgroet, og nu skal jeg beslutte om disse to skal have lov at blive i bedet, flyttes til et andet sted i haven eller ud.
De to første billeder er af samme busk/træ tæt på og hele busken. Det sidste billede er en anden busk.
Jeg har gået og set dem lidt an, og de har ikke blomstret.
Skrevet af: Iben H., 19. august 2016 kl. 22.10
Samme busk som ovenstående
Skrevet af: Iben H., 19. august 2016 kl. 22.10
En anden busk.
Skrevet af: Tilde P., 19. august 2016 kl. 23.19
Hej Iben.
Den første kunne ligne valnød. Er der andre valnøddetræer i nabolaget ? Valnødder har også en ret karakteristisk lugt. Er der flere planter tæt sammen, eller er det en enkelt plante?
Vh. T&HPP
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 19. august 2016 kl. 23.59
Den første, synes jeg også, kunne ligne hyld. Hvis du kender duften af hyld, så prøv at gnide på et blad og lugt.
Den anden: et vildt gæt: Guldregn.
Skrevet af: Gartner Duun, 20. august 2016 kl. 0.07
Jeg holder også på at den første er en valnød og den anden er en guldregn .
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. august 2016 kl. 4.56
Enig med Søren. Dog med det forbehold at den sidste også kan være et eller andet medlem af ærtefamilien.
Skrevet af: Svend Høst, 20. august 2016 kl. 10.23
Nr. 1 er en valnød mener jeg , de sår let sig selv.........
Skrevet af: Ayoe B. P., 20. august 2016 kl. 10.58
Tjaaah, jeg er også mest til valnød og en type guldregn - begge dele er gode til at selvså. ;)
Skrevet af: Iben H., 20. august 2016 kl. 12.31
Tusind tak for jeres svar. Det er dejligt, at finde ud af, hvad det er, så jeg kan komme videre med bedet.
I har helt ret i, at den første er valnød. Genboen har et stort valnøddetræ i forhaven. Jeg har lige været ovre og kigge på bladene, og de er ens. I efteråret lå der en del valnøddeskaller i haven, som fuglene tabte.
Skrevet af: Tilde P., 20. august 2016 kl. 12.44
Hej Iben.
Så bliver jeg lidt nysgerrig mht. dit valnøddetræ/busk. Står der flere særskilte planter meget tæt sammen?
Mus - især halsbåndsmus- og skovskader samler depoter sammen til senere brug. Det sker så, at musen eller skaden dør og nødderne får mulighed for at spire det følgende forår.
Det er en måde for træet at få spredt sit afkom på .
Vh. T&HPP
Skrevet af: Iben H., 20. august 2016 kl. 21.50
Der står ikke flere sammen. Der står et mindre træ ca. 3 meter væk, så jeg tror, at de er sået ved at en fugl, har haft en valnød i næbbet og tabt den ned i vores have.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.