Forum

Tulipanbed – men hvad mere?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Niels J, 4. september 2016 kl. 13.56

Hej

Vi har et stenbed foran huset på ca 15 m2. Vi skal have sat 150 tulipaner i bedet (løgene er købt og sættes nu her), men vil derudover gerne have nogle blomster, som kan stå der henover sommeren, og et lavt, stedegrønt bunddække, så vi slipper for lugning.

Jorden er leret, men iblandet en hel del sand - der har tidligere stået roser i bedet.

Tulipanerne vil blomstre i maj, så det må gerne være blomster der står flottest i månederne herefter. Vi er mest interesserede i noget der er flerårigt, og som kan tåle at stå i et bunddække. Vi har overvejet nogle lave Dahlia, men der findes vel ikke sorter, som kan tåle at blive i jorden henover vinteren? Hvad kan mon ellers anbefales?

Mht. bunddække, så er vi mere i tvivl - den skal være lav (1-15 cm), men gerne lukke tæt, så vi slipper for at luge ret meget. Samtidig skal både tulipaner og sommerblomster dog kunne komme igennem.

Er der mon nogen herinde, der har forslag?

Mvh

1 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. september 2016 kl. 14.42

Det lyder som om det hele helst skal dækkes i en fart uden ret meget vedligeholdelse. Jeg vil foreslå Hosta og Heuchera. De når at komme op og dække for løgvæksternes grimme afdankede stilke og blade. De skal nemlig blive stående og visne helt ned, hvis der skal være en chance for at de kommer igen. Mange af de stærkt forædlede tulipaner siger farvel og tak efter første blomstring. Påske og pinseliljer er lidt nemmere end tulipaner.
Ingeborg

2 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. september 2016 kl. 14.46

Jeg ser lige at der allerede er brogetbladede Hosta i bedet bagved. Hosta findes i mange forskellige udgaver. Storkenæb er også en fin mulighed. De kan klippes helt ned efter første blomstring og vl snart danne nye puder.
Lavere vækster er f. Eks. Hasselurt. Måske vil det være fint med et nogle enkelte små opstammede buske eller træer?
Ingeborg

3 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 4. september 2016 kl. 14.50

Lave er også citrontimian og trædebregne. Bispehue, vintergrønt osv.

4 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels J, 4. september 2016 kl. 14.51

Hej Ingeborg

Jeg har lovet fruen, at der ikke kommer Hosta i bedet. Og vi vil gerne have noget, der står grønt hele året. Jeg vil kigge på Storkenæb, den ser umiddelbart fin ud. Vi håber på, at vi kan få nogle sommerblomster til at dominere så meget i bedet, at man ikke ser de visne løgvækster så meget - derfor vil vi gerne holde fast i et lavt, evt. kravlende, bunddække. Mon du også har forslag til blomster?

Mvh

5 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels J, 4. september 2016 kl. 15.09

Tak for de forslag også, Clara. Vintergrønt er også fin, synes jeg. Så mangler vi bare nogle flotte blomster a la Dahlia eller lignende, men vinterhårdføre.

6 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 4. september 2016 kl. 15.16

Prøv med euphorbia amygdaloides "purpurea", akelejer, heuchera, hosta og lodden løvefod som bunddække. Du kan også prøve med hårdføre et-årige, som sår sig selv hvert år og lukker evt. huller i bedet, de kræver heller ikke så meget arbejde og man kan også høste frøene selv i efteråret og kaste dem ud over bedet når man alligevel går forbi.

7 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. september 2016 kl. 15.33

Bortset fra akelejer, som bliver ret så høje og selvsår til den store guldmedalje overalt, er det et fint forslag. Jeg har et bed med diverse planter, som også ser godt ud om vinteren. Der er skimmia, heuchera, buxbom, små lave roser og små opstammede træer. Det er meget længe siden jeg har set bunden. Der er også mange blomsterløg i det bed.
Ingeborg
Ps. Jeg sad luge ude på terassen og tog biledet med min Ipad. Nu er jeg spændt på, hvordan det vender!

8 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. september 2016 kl. 15.39

Du får ingen sommerblomster, som du selv kan så til at dække allerede når tulipanerne visner ned. De fleste sommerblomster har det heller ikke godt med at andre planter skygger for dem. Her må du nok anskaffe nogle vinterfasre stauder. Lavendler er fine, potentil er også fint og findes i flere farver. Mon din kone kender de blågrønne hosta ? Heuchera findes i et væld af flotte farver og er vinterfaste.

Ingeborg

9 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. september 2016 kl. 19.18

Jeg er kommet i tanker om at du måske skulle satse mere på bladfarver end på blomster. Næsten alle blomstrende stauder er højere end det du forestiller dig - men så høje at de dækker dine grimme nedvisnende tulipaner. Det er i hvert tilfælde meget svært at lade dem stå længe nok til at de kan trække kraft til næste års blomstring. Jeg skriver af erfaring.
Men jeg kunne nævne at mine Heuchera, de røde beholder de fleste blade vinteren over og også kommer i gang hurtigt når vi når foråret. Er det bed ikke meget synligt fra huset?
Jeg ville i hvert tilfælde plante nogle opstammede småtræer eller buske og også nogle formklippede buksbom, så der er noget at se på om vinteren. Nogle år er Cinerarie også vinterfast.
Men Rom blev jo ikke bygget på een dag. Vedligeholdelsesfri bliver det ikke de første 3 år. Så den drøm kan du godt glemme.
Ingeborg
På billedet et andet forslag

10 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels J, 5. september 2016 kl. 19.47

Tak for jeres bud.

Jeg tror mest vi er til bunddække a la vintergrønt, eller noget der minder om det - lavt og krybende (så lukker det nok også hurtigere til). Men måske lidt mindre aggressivt end vintergrønt (som vi allerede har i et andet hjørne af haven).

Derudover er stauder nok en god ide - og jeg tror vi skal have nogle med blomster. Det gør ikke så meget, at de rager lidt op. Mon man kunne kombinere nogle pæoner med noget andet - fx røllike?? Gerne noget der blomstrer fra juni.

Kan man i øvrigt godt have stauder i et bed med forholdsvis tæt bunddække?

Mvh

11 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. september 2016 kl. 21.01

De fleste stauder har det med at blive "skaldede" inde i midten og skal derfor fornyes ved opgravning og deling. Ikke så smart med bunddækning, som helst skal blve ved med at dække.
Ingeborg

12 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 5. september 2016 kl. 22.07

Der er også Pengebladet Fredløs, som kommer med gule blomster ca. 1. juli eller lidt før, den er lav og nemmere at grave op, hvis stauder efter ca. 5 år skal deles. Jeg har haft den mellem høje stauder. - Men der findes jo så mange storkenæb, havde selv den flotte blå Geranium Himalaya, som blomstrer fra juni samtidig med blå akelejer (det havde jeg sammen). - En haveveninde har i øvrigt den hvid/lyseblå staude-ærenpris som bunddække i hendes pæonbed, de blomstrer ikke samtidigt, så det ser perfekt ud, tror ærenpris blomstrer før pæon. - Ups, har sgu et foto fra hendes have med tulip, ærenpris i knop og pæoner på vej ... lige til at kopiere i din have.

13 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 5. september 2016 kl. 22.25

Og hvis du vil have noget i blomst efter pæon, så prop et par knolde Montbretia "Lucifer" ned i krydset mellem hver pæon eller i udkanten af dem, de rager op over pæon. Det havde jeg, som du ser på mit foto.

14 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 5. september 2016 kl. 23.46

Måske du kan finde inspiration ved at, i øverste hø. hjørne i søgefeltet skrive haveplaner.
du kan godt have bunddækkeplanter og stauder.. en tid, men når det hele er kommet godt i gro, må du regne med at noget vil give op, med mindre du så fjerner noget af bunddækket igen. Det uanset om det er vintergrøn, storkenæb eller hasselurt.
Men plantes tæt, fungerer det også som bunddække.
Jeg synes også, som der står i et af ovenstående indlæg, at du skal plante noget stedsegrønt, og et lille træ, ellers vil I kede Jer gudsjammerligt hele vinteren, når I kigger ud. Eller andet pænt, ex.troldhassel eller troldrobine er kønne træer, også med rim og sne på. Mener begge sidstnævnte fås på podet stamme, så I slipper for vildskud.

15 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 5. september 2016 kl. 23.53

Argh.. det er nemmere med et link, søger du skal du nemlig klikke videre til den side med planerne.

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/anlaeg_og_inspiration/1408.html

nederst på den side = flere gode link jeg synes er nyttige.

16 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels J, 6. september 2016 kl. 21.26

Tak for alle svarene - det er virkelig gode bud, der kommer.

Jeg er blevet lidt vild med Geranium Rozanna, som vist blomstrer helt fra juni til november. De fleste steder står der at den er 40 cm høj - det er ca samme højde som tulipanerne. Til gengæld visner den vist ned i december og "starter forfra", så måske det vil være muligt at se tulipanerne, som gerne skulle blomstre i maj?

Eneste minus er, at de koster minimum 45 pr. plante, der skal 6 pr. m2 ifølge de fleste sider, og jeg har 15m2 = 4050,- kr!

17 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. september 2016 kl. 21.52

Rom blev jo ikke bygget på een dag og de fleste geranier formerer man selv efterhånden.
Men har du i grunden tænkt på at geranium vil vælte ud over stenkanten, ligesom den vil gøre med mange andre bunddækkeplanter som du nu har kastet din kærlighed på.
Jeg tror at du gør det lidt vanskeligt for dig selv. Tag ud og kig på andre folks haver, offentlige parker etc. og find så ud af, hvad du--- og fruen vil have.
En have er jo først sjov, når man efterhånden får det, som man gerne vil have det!
Ingeborg

18 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. september 2016 kl. 21.57

150 tulipaner til så stort et bed lyder nu ikke af ret meget. Hvis tulipaner skal komme til deres ret, skal de plantes med mindst 12-15 stk. i hver gruppe, ellers bliver det meget spredt fægtning. Næste år vil du måske kun have halvdelen og så fremdeles.
Ingeborg

19 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels J, 6. september 2016 kl. 22.16

Det endte nu også med 200 tulipaner. Det er muligt det er for lidt - nu må vi se, hvordan det kommer til at se ud.

Ja, jeg er med på at det vil vælte ud over kanten. Jeg kan ikke rigtigt se hvad alternativet er, eftersom de fleste bunddækkeplanter jo vist er krybende?

Jeg må nok i et plantecenter så. Men tak for hjælpen.

20 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels J, 8. september 2016 kl. 20.16

Jeg ender med at gå efter Geranium Rozanne. Jeg så den i et plantecenter i dag, og den er rigtig fin. Jeg fik at vide, at 3 palnter pr. m2 vil være nok, men på mange plantesider står der 30 cm planteafstand.

Kan jeg mon nøjes med 45 planter til mine 15 m2? Breder de sig mon nok - eller kan jeg selv dele dem næste sommer hvis jeg planter dem nu her?

21 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 8. september 2016 kl. 21.43

Har googlet Geranium Rozanne, den ligner meget min Geranium Himalaya. I et bed med sidstnævnte havde jeg de tidligste hvide tulipaner Purissima, og de når med nød og næbbe at blomstre før Geranium skjuler dem. Fotoet er fra 30.april. Vil derfor foreslå en lavere geranium.

22 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels J, 9. september 2016 kl. 10.17

Vi tager chancen, Clara - hvis det går helt galt, må vi finde på noget andet end tulipanerne.

Ved nogen, om jeg kan nøjes med ca. 3 planter pr. m2 i mit bed? Vil denne type plante brede sig tilstrækkeligt?

Bedet er 1,5 meter bredt, 8,5 meter langt på den korte side, og 11,5 meter langt på den lange side. Jeg regner med der skal være to rækker, 30 cm. fra kanten og 90 cm. mellem dem.

Spørgsmålet er så, om der i rækkerne må være 70 cm mellem planterne, eller om der kun bør være 50 cm mellem dem? (henholdvis 45 eller 60 planter).

Jeg håber I kan hjælpe.

23 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 9. september 2016 kl. 10.31

Om Geranium vil brede sig så meget? ja, det kan du trygt og roligt regne med.

24 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. september 2016 kl. 15.03

....... Og selvså!
Ingeborg
Ps. Med lidt tålmodighed kan du nøjes med at købe langt færre planter. Om 3 år vil bedet være dækket.
Iøvrigt er der sikkert mange, der vil give dig gratis planter.
Ingeborg

25 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. september 2016 kl. 15.05

Desværre også virke kedeligt uden nogle lidt højere planter til at bryde ensformigheden. Som jeg skrev tidligere, gerne nogle stedsegrønne f. Eks. Skimmia.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Tulipanbed – men hvad mere?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Tulipanbed – men hvad mere?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider