Skrevet af: Anders Spælling, 5. september 2016 kl. 12.25
Da vi skulle bruge 2016 i det jyske besluttede vi os for at lave et par stauder fra frø, og så tage dem med hjem til Dragør næste år. Tror vi er oppe på små 200 planter (det tog overhånd), så skal nok bruge en lidt større flyttebil. Det er heldigvis bare en klump jord med rod når de skal flyttes til februar.
Mit spørgsmål er hvordan de bedst passes her i vintermånederne. Det er muligt for dem at stå under halvtag. De kan også stå ude i det fri.
Jeg tænker at købe en fiberdug og lægge 1-2 lag henover til når nattefrosten begynder at tage fat.
Kan man med fordel stille dem under halvtag og så vande sparsomt hver 3.-4. uge? Eller bedre at lade naturen gå sin gang?
Skrevet af: Lars Holt, 5. september 2016 kl. 14.03
Hvis det er normalt robuste planter, skal de helst stå i det fri, overdækket af fiberdug eller andet egnet materiale.
Der bør være meget lys, men ingen eller meget lidt sol, og så skal de have begrænset vand gennem vinteren.
Skrevet af: Anders Spælling, 5. september 2016 kl. 17.08
ok tak.
Hvad er moderat vanding? Det er jo ganske fugtigt i vores danske vinter så er det noget med at holde øje med længere perioder med (uventet) fravær af regn/sne?
Skrevet af: Lars Holt, 6. september 2016 kl. 8.23
Du skal kontrollere dem i det tidlige forår. Der skal måske kun vandes en eller to gange, men det afhænger meget af vejret
De skal være fugtige, men ikke våde.
Dug på græsset er ikke vand i jorden. Jeg har tit fået slået vinplanter ihjel, fordi jeg har glemt at vande dem.
Jeg er ved at lære at holde øje med vandstanden i havebassinet - det indikerer, hvor meget det har regnet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.