Forum

Overvintring af lobelia (pragtlobelia)

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Grehn, 6. september 2016 kl. 22.26

Jeg har erhvervet mig en smuk rød staude-lobelia (fan scarlet hedder den). Hvor er den flot i havens begyndende sensommerfarver -
men kan den klare et liv i beddet eller er det en plante, man bør have i krukke og overvintre inde? Er der nogen, der har erfaring med at holde liv i deres staude-lobeliaer?

Hilsen Birgitte

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 7. september 2016 kl. 0.41

Jeg tror ikke det er noget du skal være nervøs over. Jeg har haft mine ( rød og pink) i mere end 8 år, de gror fint, og de er begge blevet delt et par gange.

De står altid ude sammen med de andre stauder i bedet. Jeg klipper det visne ned om foråret, og de får gødning som de andre, dækkes ikke om vinteren. Men bryder sig ikke om at stå for tørt, om sommeren.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. september 2016 kl. 9.25

Jeg kan desværre skrive at mine flotte staudelobeliaer kun klarede en vinter ude. Det må have været en mild vinter eller planten så kraftig at den kunne modstå kulde.
Jeg tror at planten generelt er sart om vinteren. De vokser jo også under vidt forskellige forhold i vores individuelle haver. Så jeg ville tage den ind.
Ingeborg

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 7. september 2016 kl. 12.22

he, he, der er altså ting vi kan hernede på Lolland :-)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Grehn, 7. september 2016 kl. 20.33

Tak for jeres tilbagemeldinger! Jeg overvejer lige lidt, men tror måske den må være en krukkeplante. Jeg kan lide den for godt til at ville satse den kan jeg mærke ;)

/Birgitte

Nyt svar til emnet »Overvintring af lobelia (pragtlobelia)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Overvintring af lobelia (pragtlobelia)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider