Forum

Frugter på min Cornus Cousa

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. september 2016 kl. 21.58

I år har jeg for første gang frugter på min Korea Kornel, som den også kaldes. Frugten ligner nærmest et jordbær, smager lidt syrligt , meget aromatisk og kan bruges til marmelade. Der er dog ret mange små kærner i frugten. Mon man kan så kærnerne og få noget ud af det? Jeg har klippet busken en smule og har sat stiklinger. Det er altid spændrnde at prøve noget nyt.
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 12. september 2016 kl. 20.58

Du kan fint så dem.
De skal være helt modne/evt samle op fra jorden.
Opbevares i en bøtte til de er helt smattede/rådne, hvorefter de vaskes i en sigte, så 'kødet' skilles fra og de små frø sået i en bakke/potte udendørs. Dækkes kun med lidt sand, men fugle/muse net over.
Er det en navnesort, bliver frøplanterne ikke magen til moderplanten.
Held og lykke
Anne Marie

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. september 2016 kl. 23.26

@Anne Marie Lønbæk
Tusind tak for svaret. Det er altid spændende at prøve. Busken har navnet "SATOMI". Men hvad kan jeg forvente af afkommet? Jeg overvejer at købe en hvid "CHINA GIRL" , selvom jeg knap har plads til den et sted, hvor jeg kan nyde den.
Kærnerene minder meget om kærnerne fra ANANASKIRSEBÆR, som jeg har 3 planter af. Det er lidt sjovt, for selvom de har samme vækstbetingelser, lige bortset fra krukkestørrelsen, har de tilpasset væksten totalt efter krukkestørrelsen. Den største plante er nu over 220 cm høj og har de første modne frugter. Desværre revner frugterne, når hylstrene er gule. Mon jeg skal plukke dem tidligere?
Mange venlige hilsner
Ingeborg

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 13. september 2016 kl. 9.18

Hej Ingeborg
Hvor gammel er din plante? Jeg har den samme, købt for 6-7 år siden, men har ikke set frugter på den endnu. Er billedet fra her i september?
'Satomi' er en Kinesisk Kornel.
Hilsen Knud

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 13. september 2016 kl. 21.35

Jeg har frøplanter af Satomi på 2m som ikke har blomstret endnu.
Jeg er spændt på farven og blomsterformen, da det er en 'kineser'= Kornus cousa chinensis Satomi.
Pluk du bare i tide og lad dem eftermodne i lukket beholder.
Anne Marie

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. september 2016 kl. 21.53

Tak for svarene. Jeg må rette min påstand om at kærnerne er som i ananaskirsebær - de er mere som kærner i hyben :-).
Min busk er købt i 2013 og kostede 340 kr, hvis det siger noget om størrelsen? På skiltet står der Eurodogwoods Cornus kousa Satomi. Den har blomstret hvert år siden jeg fik den, men frugterne er først kommet i år. Jeg har klippet den en smule tilbage i år.
@Anne Marie
Hvor længe er frøplanter om at blive 2 meter?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Frugter på min Cornus Cousa«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Frugter på min Cornus Cousa

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider