Forum

Jordlag ved plantning af stauder

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anette V., 12. september 2016 kl. 11.47

Jeg har leret jord, som, som sådan, ikke volder mig de store problemer. Det øverste lag er god jord med en tilpas mængde af ler, men ca 30 cm nede, er et lag ler som nærmest er som at hakke i en sten.
Jeg er ved at anlægge et staudebed i en let skrånende del af haven, og havde forestillet mig at "skrælle" jorden af så den blev plan med den nederste lave del af haven, og så tilplante med stauder og bagerst i bedet, opbygge et (meget lavt) stendige, så stenene ligger bagved stauderne (hvis det var til at forstå :D). Men hvis jeg skal "skrælle" jorden af er der kun ca 15 cm jordlag inden jeg støder på ler-laget og det er vel ikke nok for stauder at have? Jeg kan slet ikke overskue at grave/hugge al den ler op, så er måske nød til at finde en plan B - men øv, havde lige forelsket mig i min første ide :(
Kan nogen fortælle mig om ca 15 cm jordlag er nok for de fleste stauder?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. september 2016 kl. 19.48

Jeg vil mene, at det hårde lag skal brydes under hver enkelt plante.
Du har ikke skrevet, hvor tykt laget er.
Kan det gøres med håndkraft?

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette V., 12. september 2016 kl. 21.28

Uha - ved slet ikke hvor tykt ler-laget er.... Kan nok godt gøres med håndkraft men tror jeg har givet op på forhånd i forhold til at fjerne det helt. Men måske som du skriver, kan jeg nøjes med at grave (lidt) ud under hver plante.... Tror jeg vover forsøget ;) Tak for svar :)

Nyt svar til emnet »Jordlag ved plantning af stauder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Jordlag ved plantning af stauder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider