Forum

Liguster – saves helt ned?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. september 2016 kl. 20.54

Jeg er ved at rydde gevaldigt op i et hjørne af haven, som hidtil gerne måtte være sådan at den skjulte naboens sættevogn. Han bor der ikke mere, så nu kunne jeg rydde "herligheden". I første omgang savede jeg ligusterhækken ned. Den fik meterlange skud hvert eneste år og blev kun klippet ind på siden ind til os.
Fremover må det gerne blive en lidt hækagtig liguster, så jeg overvejer om jeg bør save stabbene helt ned til jorden. Det er iøvrigt her at der er gennembrud af snebær og efeu.
Mener sagkundskaben at jeg skal save helt ned til jorden?
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. september 2016 kl. 21.18

Det kan du roligt gøre til 10 cm stub. Eller du kan gøre som min nabo: ned i 1,2 m og så klippet helt ind til stammen, som han gør med sine hække og vores fælleshegn.

Jeg foretrækker af visse grunde stub metoden, men det er irriterende, hvis man går og snubler over dem (gør jeg, for nu kan jeg ikke se dem). Den er bedst i juli/august- og i det tidlige forår.

Men det er meget svært at slå liguster ihjel. :-( Derimod kan lange skud fint tages som aflæggere.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. september 2016 kl. 12.04

Som det fremgår af billedet, som kun viser to ligusterplanter - der er 10-12 mere, er de allerede barberet tæt ind til stammen jeg er usikker på om de nu helst vil skyde fra toppen og forblive barbenede eller om jeg skal save ned til 10 cm over jorden, så de skyder derfra. Det er ikke nogen decideret lige hæk, for planterne står ikke i række. Jeg ønsker bare at de bliver grønne, og danner væg.
Min fornuft siger mig at de skal helt ned og holdes på ca. 1-1,5 m fremover. Hvem har ERFARING med sådan et projekt?
Ingeborg

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. september 2016 kl. 12.06

Jeg har måttet barbere ligusteren for st komme efeu og snebær inde i hækken til livs, da de gror over til naboen, som er villig til st fjerne alt uvedkommende/indtrængende på sin side. Det er vi slet ikke uenige om.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Liguster – saves helt ned?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Liguster – saves helt ned?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider