Forum

Hjælp fra prof. side

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L. Ditlev, 16. september 2016 kl. 8.59

For 2 år siden købte min mand og jeg hus. Et dejligt sted kun 3-400 meter fra Randers fjord.
Haven var misligeholdt (tilgroet) men med gode muligheder.
Det er en meget fugtig have og den er helt ekstremt frodig, som jeg ikke klager over.

Vi har allerede fået skik på en god del af den, Men jeg har accepteret nu at vi skal have lidt prof hjælp på til en del af haven, MEN HVEM?

Har i kendskab til nogen der har forstand på dræn, flytning af planter (store og små), beskæring af rhododendron og lign.
Selv om der løber en bæk gennem haven som skulle dræne haven også, så står der næsten altid blank vand lige under jordoverfladen i et af mine store bede og med den fede muldjord vi har, så kan jeg ikke holde ukrudtet nede. Så det skal også være nogen der kan vejlede og som kender til gode kreative løsninger.

Har nogen kendskab til dygtige firmaer som i kan anbefale, vil i så ikke hjælpe mig, for jeg vil ikke ende med at betale en masse penge og så er det noget klamphuggeri. Min have betyder rigtig meget for mig.

På forhånd tusind tak til jer alle.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 16. september 2016 kl. 10.07

Hej.
I skal først få undersøgt om der er fald ud til stranden. Vandstanden i stranden stiger nu 3 mm om året, og har gjort det i en årrække.
I skal også være opmærksom på, om jorden på jeres grund er sunket de sidste 60-70 år. Mange mose, dynd og muldjorder er sunket betydeligt siden en evt. dræning lige efter krigen. Her har vi slamjorder der er sunket 75 cm efter dræning og som nu er lig med havniveau.
Undersøg dette inden i giver jer ud i større udgifter. Man kan ikke få vand til at løbe opad.

Vh. T&HPP

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 16. september 2016 kl. 11.42

Vi bor selv tæt på Gudenåen "Vorup enge" og vi kan se hvor meget vand der er i de områder som er oversvømmet, så i skal kontakte nogle fagfolk inden for området. Vi havde på et tidspunkt kolonihaver der, og de var oversvømmet det meste af efter/forår hvor der ofte stod vand i haven, det hjalp da der blev drænet

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. september 2016 kl. 17.47

Du kan på www.dingeo.dk få lidt oplysninger om din ejendom.
Hvis du er medlem af Haveselskabet, får du rabat på deres havearkitekter.
Her kan jeg ikke lige sige noget, da jeg meldte mig ud sidste år (efter 20 år), men der er en hjemmeside.

Mvh
Tine

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 17. september 2016 kl. 23.27

I kan faktisk godt gøre noget selv. I den byhave i Aarhus jeg er med i, er vores haver skåret ud som cirkler i græsset i en park. Men efter kraftig regn og efter vinter var der stående vand i mange af haverne og græsset var sumpet. - Så besluttede vi i foråret at grave den værst ramte cirkel ud til et vandhul i 60-80 cm dybde, bare grave og fjerne jorden, intet andet.- Det var efter råd fra min haveveninde, som selv har gjort det i hendes have. - Samtidig fik vi et læs god muld og et læs sand, som vi fordelte over vore have-cirkler. - Efter nærmest skybrud 31. maj stimlede vi sammen for at se resultatet: Vores vandhul var helt fyldt, men ellers ingen stående vand i nogen af haverne, bortset fra ½ cirkel, tæt på vandhullet, hvor vedkommende ikke havde fået spredt sin sand og muld. (foto) - Og der kunne gåes på græsset, bedre end efter vinter. Så vandhullets dybde har trukket noget vand til sig. Cirklen var 7 m i diameter og skrånende ned til midten, men jeg er sikker på, at mindre kan gøre det, det er dybden, der tæller.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. september 2016 kl. 0.47

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Ditlev, 18. september 2016 kl. 9.30

Det er en meget spændende ide, mit problem er at vi bor så tæt på vandet og det er gammel sivområde vi bor på. Vandstanden i jorden på en alm sommer som sidste år er lige under græsset. Som det er lige nu med en månedstid med tørt vejr så har jeg blank vand et spadestik nede. selvfølgelig er der forskel på hvor på grunden jeg kigger. Størstedelen af grunden har ikke store problemer. Men det skyldes en sandbanke der løber under grunden.
For at forklare det lidt dybere: vores grund er stor firkant, længere end den er bred. Ca 2000 kvm stor. I skel på det lange led af grunden er der en høj trægrænse. Under disse træer (inde på vores grund) er der grøften fra en nu nedlagt bæk. Denne skulle gerne fungere som "dræn" for vores haver. Men jeg har ingen vand i min bæk, men et bælte på ca 5 m ind i min have der er pløre vådt, og samtidig hovedsageligt i skygge. Det er dette stykke jord jeg skal have nogle professionelle til at hjælpe mig med.

Det i nævner med at hæve bedet (håber jeg har forstået det korrekt) har vi drøftet, men vi er bekymrede over hvad der vil ske, når nu vandet i forvejen ikke rigtig forsvinder fra jorden nedenunder. Der er som sagt store træer og mange af dem lige ved bedet, og de suger jo meget vand, men ikke nok :-)

Nyt svar til emnet »Hjælp fra prof. side«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hjælp fra prof. side

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider