Forum

Pålidelige blomster?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 25. september 2016 kl. 14.17

Når man sår frøene, direkte i haven, hvilke blomster kan man så stole på? Findes der nogle, der er lige så pålidelige som morgenfrue og som vokser fint, selvom frøene er blevet sået direkte i haven?

Jeg forsøgte med høstanemone, hvilket ikke resulterede i en eneste plante, så den kan ikke anbefales;-)

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. september 2016 kl. 15.07

Mener du så og siden glemme, eller er du villig til at luge m.m.?

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Møller, 25. september 2016 kl. 19.51

Alle valmuearter kommer mere end villigt igen også californisk guldvalmue, som er dejlig. Også jomfru i det grønne kommer troligt år efter år. Hvis du ikke kender spejlæg-blomst, kan du Google den, den er ustoppelig. de 3 jeg har nævnt skal bare stå og være pæne om sommeren, smide deres frø og så har du dem ellers for evigt.
Hvis du gerne vil have frø af nogen af dem, har jeg det, sms evt
23289205
venligst Jette

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 26. september 2016 kl. 0.20

Et-årige: Sommerasters, Løvemund, Stolt Kavalér, Mamelukærme. Alle fire kan selvså i mindre omfang.

To-årige: (sætter bladroset første år og blomstrer andet år):
Digitalis, Kongelys, Kæmpe-Natlys. Selvsår meget villigt.

Stauder: Riddersporer og Akelejer er meget nemme at så. De langsporede Akelejer blomster lang tid.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 26. september 2016 kl. 10.21

For tiden har jeg meget glæde af mine tallerkensmækkere (andre navne: blomsterkarse, landløber nasturtium).

Jeg såede nogle enkelte planter for 5 år siden. Og lige siden er de blevet ved med at komme. De sætter 2-3 meter lange ranker, som er gode til at dække bar jord, f.eks. mellem mine porrer eller frugtbuske. Der kommer også nogle langs hækken, hvor de med lidt hjælp klatrer opad og til sidst blomstrer frodigt oven på hækken. I det skrå efterårslys ser det smukt ud. De bliver ved med at blomstre, til frosten kommer.

Eneste ulempe er, at de smider så mange frø. Men da frøene er meget store, er de nemme at få øje på, så man kan fjerne en stor del af dem. Og ellers er planten nem at hakke op, hvis den står på steder, hvor man ikke vil have den.

Med venlig hilsen

Doris Møller

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 26. september 2016 kl. 16.40

Helst uden at luge Tom A.

Super, mange flotte muligheder, som jeg ikke anede fandtes, men som jeg vil vælge udfra. Også tak til Jette for tilbuddet;-)

Nyt svar til emnet »Pålidelige blomster?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Pålidelige blomster?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider