Forum

Sankthansurt

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sanne Iversen, 25. september 2016 kl. 19.16

Hej
Jeg har lavet en del stiklinger, jeg i første omgang plantede i en urtepotte. De er nu er klar til udplantning. Jeg har et sted ved min ligusterhæk jeg har klippe ned til 10 cm. Er det et godt sted at plante dem, jorden er sandet?
Hvor stor bør afstanden være mellem de enkelte planter?

vh Sanne

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Møller, 25. september 2016 kl. 19.40

Sankthansurt gror hvor som helst i hvad som helst, i sol, halvskygge og skygge. Nok den mest taknemlige staude du kan finde

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. september 2016 kl. 20.12

Hej Sanne Iversen

Det kan måske være fristende at plante tæt til den nedklippede hæk - men når hækken er groet op og skal klippes vil du være glad for an afstand mellem hækken og stauderne på mindst 50 cm (gerne 70 cm) for at både hækplanter og stauder kan trives.
På det ellers bare stykke jord kan måske udlægges barkflis som jorddække - det vil mindske udkrudtsudvikling, holde på fugt og næppe genere SanktHansurten (solsorte vil uden tvivl kunne rode lidt rundt i barkflisen i forbindelse med fødesøgning).

For SanktHansurt er en planteafstand på 30 cm udmærket - det ser ud af meget, når man planter små stiklinger, men planten udvikler sig bedre ved at "have lidt luft" omkring sig.

Venlig hilsen fra
Lone

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Iversen, 25. september 2016 kl. 21.18

Ok Tak for hurtigt svar. Der er næsten 1 m fra den nedklippede hæk til græsplænen. Så der er masser af plads.

Venlig hilsen
Sanne

Nyt svar til emnet »Sankthansurt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Sankthansurt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider