Skrevet af: Katrine Hvass, 27. september 2016 kl. 7.03
Hvis en bunddækkerose bliver 80 cm. i højden, men man kun ønsker, at den skal være 50 cm. eller lavere, kan man så juster det, på en eller anden måde? Eller fjerner man dens mulighed for at blomstre?
Novalis er fx. flot:
www.rosertilhaven.dk/shop/novalis-427p.html
Skrevet af: ’Trine Petersen, 27. september 2016 kl. 8.00
Det vil blive en evig kamp hvis du vil forsøge at holde rosen på 50 cm.
Læg mærke til at de skriver "bliver nemt 80 cm". Min erfaring siger mig at så bliver den mindst 120 cm høj. Jeg har flere roser som "kun" skulle blive omkring 90 cm. De er 150 cm høje (og det gør ikke noget), så tag altid str. angivelser med et gran salt.
Meget afhænger naturligvis også af lysforhold, jordbund mv., men generelt er det en dårlig ide at forsøge at få planter til at passe til vores krav, hvis de ikke gør det på forhånd. Find i stedet en rose eller noget andet der fra start af passer ind :o)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. september 2016 kl. 19.09
Jeg har gjort den erfaring, at roser kan blive langt højere end angivet. Min Gertrude Jekyl rose har i år sat et blomstrende skud på 2,5 meter = 1 meter over normal "rosenstand". Gode erfaringer har jeg med rosen "Sweet dreams" som ikke er over 40-45 cm høj.
Ingeborg
Skrevet af: Katrine Hvass, 28. september 2016 kl. 11.13
Hejsa,
det kan jeg godt se ikke er nogen god ide...
Det lyder vildt med Jeres roser, der bliver så kæmpe;-) Står de alene og i fuld sol? Gødet efter alle kunstens regler?
Roserne, som jeg vil plante, skal stå op af hinanden i et bed og vil være udsat for noget skygge. Det betyder måske, at væksten vil være begrænset, tænker jeg?
Grunden til, at jeg gerne vil have en "rigtig" roser er, at deres blomster er store, modsat en bunddække, hvor de er små. Hvis nogle er bekendt med en bunddækkerose, med store blomster, må de meget gerne skrive det i tråden;-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.