Forum

Tørrede hortensiablomster

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. oktober 2016 kl. 21.24

Hej - Det er ved at være allersidste frist for tørring af hortensia til vinterens tørrede blomsterdekorationer.
Det er ret vigtigt, at blomsterhovederne ikke er for kødfulde når man plukker dem til tørring. Der skal helst ikke gå mere end 4-5 dage før man kan se om tørringen lykkes. På det tidspunkt er blomsterne allerede ved at være papirstynde og sprøde. Anna Belle blomsterne tørrer i løbetr af 2 dage.
Alle blade må trækkes af, før man sætter blomsterne i en vase uden vand - eller ved tunge blomsterhoveder gør som jeg viser på billede nr. 2. på billede 3 viser jeg, hvordan jeg stiver blomsterstilke af, så de ikke knækker sammen ved "knæene" under tørringen.
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. oktober 2016 kl. 21.26

Blomsterstilkene stikkes ned i bordets huller, så hovederne hviler på bordpladen. Hvis hovederne har tendens til at falde sammen, hænges de i med hovedet nedad og stænglen holdes på plads med en klemme.
Ingeborg

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. oktober 2016 kl. 21.28

Endelig er der de japanske lygter, som gerne vil krølle sig sammen på grund af stænglens "knæ". Jeg støtter med en bambuspind, som holdes på plads med vokstape.(materiale til blomsterbinding). På den måde får jeg flotte oprette blomster.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Tørrede hortensiablomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Tørrede hortensiablomster

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider