Skrevet af: Hans R., 5. november 2016 kl. 10.00
Jeg skal plante ca. 150 m avnbøg-hæk mod åben mark og vil samtidig sætte et vildthegn. Er det en god idé at plante en række på hver side af hegnet i krydsforbandt? Vil det give en tættere hæk? Vil større tæthed kunne medføre større risiko for svampeangreb?
Skrevet af: Lars Holt, 5. november 2016 kl. 12.31
Hvad skal du bruge "en tættere hæk" til?
Hvis vi ser på lævirkningen, vil 2 rækker hæk være bedre, end en. Men det kræver, at der er afstand mellem hækkene - du skal klippe 4 sider i stedet for 2.
Har du overvejet, hvordan du klipper toppen, hvis hækken er i flere rækker?
Mod åben mark, kan der være vindudfordringer. Hvis det er tilfældet, vil jeg foreslå dig at plante din avnbøghæk med et dyrehegn på indersiden.
Et stykke fra dyrehegnet kan du så plante et hegn, der ikke kræver klipning.
Der kan selvfølgelig også byttes om på rækkefølgen, så det uklippede hegn står yderst.
Skrevet af: Hans R., 5. november 2016 kl. 14.01
>Lars Holt
Jeg har vist formuleret mig uklart.
Jeg overvejer ikke to separate hække, men én hæk bestående af to rækker i krydsforbandt med et dyrehegn i midten. Er det en dum idé? Vil det være bedre med kun én række?
Skrevet af: Lars Holt, 5. november 2016 kl. 14.08
Jeg troede, at mit svar var klart nok.
Jeg kan ikke se et formål med at lave en dobbelthæk.
Hvordan vil du f.eks. klippe toppen, hvis du laver dobbelthæk?
Skrevet af: Hans R., 5. november 2016 kl. 15.37
Jeg har allerede en "dobbelthæk" i bøg, og det er ikke noget problem at klippe toppen.
Formålet med at plante to rækker skulle være at få en tætter hæk.
Min eksisterende bøgehæk (der er to rækker i krydsforbandt) er tæt, men jeg har konstateret bøgekræft flere steder. Da bøgekræft er en svampesygdom, har jeg overvejet om det at hækken er så tæt netop har givet bedre betingelser for svampevækst. Kan der være noget om snakken, eller er jeg helt gal på den?
Skrevet af: Lone Brems, 5. november 2016 kl. 17.53
Hej Hans R
Når du har behov for at sætte vildthegn og samtidig skal plante hæk, vil der være arbejdsbesparende og hæk-plantebevarende at sætte vildthegn yderst mod marken. Eller eventuelt rejse vildthegn hele vejen rundt om plantningen, hvis der færdes meget vildt i området og der er fri adgang til begge sider af de 150 meter ny hæk.
Avnbøg er en af de plantearter, som "vinterbeskæres" af hjortevildt....
Når avnbøg-planterne har nået en størrelse, som betyder, at de tåler at dyrerne nipper de yngste skud, er det let at fjerne hegnet igen (når det er placeret, så man kan nedtage det uden at beskadige grene, der er vokset igennem hegnet).
Der er nyttevirkning af at plante dobbelthæk i forbandt: Planterne giver en smule læ for hinanden (fremmer skududvikling) og de kviste som vokser parallelt med hækforløbet eller ind mod rummet mellem de to rækker afklippes ikke. Hver enkelt plantes løvsætning fortyrres dermed kun på én af fire sider ved hækklipning (der bevares en større mængde skud og dermed øget bladsætning til gavn for yderligere vækst).
Til sammenligning får hver plante i en én-rækket hæk reduceret skud på to "ydersider" ved hver hækklipning.
Om bøgekræft: Københavns universitet har en informativ artikel om emnet Bøgebarkkræft. (Søg på videntjenesten.ku.dk)
Af artiklen fremgår at smittespredning er forøget i tæt bevoksning. Så dobbeltrækkeplantning kan (svarende til selvforyngelse i skovdriften) medføre en forøget risiko for smittespredning. Planterne kan overleve svampeangrebet i mange år selv med forholdvis store skader; sygdomsudviklingen er størst i nedbørsrige år.
Ønsker man at fjerne angrebne enkeltplanter anbefales vinterarbejde (januar - februar) med omhyggelig fjernelse af alt sygdomsramt plantemateriale.
Der er ikke mange uger til at det er optimalt at arbejde med barrodsplanter - så jeg ønsker dig god arbejdslyst !
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Hans R., 6. november 2016 kl. 4.54
>Lone
Tak for svar.
Du er inde på lige det, jeg har overvejet.
Bøgekræftens svampesporer spredes lettere i en tæt bevoksning, som det fremgår af dit link. Men da avnbøg ikke angribes af bøgekræft, klarer en meget tæt avnbøghæk frisag her. På den anden sider er der mange andre svampebårne sygdomme. Det skulle tale for generelt at plante med god afstand. Men en hæk er kun en hæk når der plantes tæt...
Skrevet af: Knud Halskov, 14. november 2016 kl. 17.59
Hvis man vil undgå 'tæthed' i en hæk, så får man vist ikke en hæk. Jeg læser det som det er en zig-zag hæk, du vil plante, og som vel bare bliver til en lidt bredere hæk, end hvis du nøjes med én række. Avnbøg tåler vist bedre vind end bøg ( de to er ikke i familie med hinanden), men ellers ville jeg foretrække bøg. Jeg har begge slags, og bøgen er langt den flotteste, ikke mindst om vinteren. I hvert fald hos mig.
God fornøjelse med dit projekt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.