Skrevet af: John Jensen, 4. december 2016 kl. 10.07
Hej derude
I alle vores bede i haven er der barkflis udlagt, kan man sprede nedfaldne blade ovenpå flisen uden problemer ??
Hilsen
John
Skrevet af: Svend Høst, 4. december 2016 kl. 10.43
Det kan man godt , men jeg ville hellere have gjort det omvendt , nu risikere i at bladene flyver væk.......
Skrevet af: Gartner Duun, 4. december 2016 kl. 10.46
Ja det kan du sagtens. Jorden kan tage store mængder af blade og flis til sig. Det erfaret jeg under min læretid når vi lag flis ud i bede og senere som gårdmand. Som regel falder det sammen med tiden , når regn og sne har tyndet det ned.Men det er en god ide at give lidt kvælstof så flisen ikke stjæler den fra dine planter . Her kan du godt bruge en tørrede hønsegødning , binadan eks., hvor 25 kg vil række til ca. 25-30 m2.
Skrevet af: John Jensen, 4. december 2016 kl. 11.51
Med hensyn til nedfaldsblade ovenpå flis tænker jeg på om flisen rådner før tid.
Mvh
John
Skrevet af: Mikkel K., 4. december 2016 kl. 11.58
Jeg vil også mene, at flisen rådner hurtigere. Ellers ingen problemer.
Jeg tror problemerne med kvælstof er størst, når man lægger flis på et område for første gang. Ikke så meget hvis det er ovenpå et lag halvrådden flis.
Skrevet af: Gartner Duun, 4. december 2016 kl. 20.57
Jo mere frisk flisen er jo mere kvælstof vil den stjæle . Så en halvrådden flis stjæler ikke meget ,men er heller ikke særlig effektivt. Blade oven på flis vil fremme omsætningen en smule , men ikke ret meget
Skrevet af: Claus K Madsen, 6. december 2016 kl. 21.28
Hvis formålet med barkflisen er at undertrykke ukrudt, så vil den effekt blive forringet og forkortet af at udlægge let omsætteligt materiale ovenpå.
Skrevet af: Lars Holt, 7. december 2016 kl. 9.48
Som Claus er jeg også i tvivl om formålet med spørgsmålet. Hvis flisen er nyudlagt vil blade ødelægge både udseende og funktion. Men det skader ikke haven.
Skrevet af: Gartner Duun, 7. december 2016 kl. 23.08
Hvis jeg har nok flis vil jeg ikke bruge blade , men er det småt med blade og flis vil jeg udlægge blade og så flis ovenpå, men man risikerer at det blæser af.
Blade i sig selv er også godt som jorddække, men de falder hurtig sammen og omsætningen sker hurtigt. Man kan hindre omsætningen en smule ved at udlægge nogle aviser i bunden af bedet og så lægge blade oven på. Der går mange aviser til skal man regne med. I kommunen lagde vi ofte et lag på omkring 35-45cm løst flis og jeg syntes at det virkede voldsomt. Men planterne trives fint af det og hvis man bare sikre sig at der ikke stjæles kvælstof er der ingen problemer med at de mistrives. Til gengæld så stortrives tidsler og mælkebøtter, der så er lette og fjerne.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.