Skrevet af: Anette Grøn, 6. december 2016 kl. 20.30
Jeg er ved at få styr på mine planter, og mangler efterhånden ikke så mange.
Hvad er dette for en - gerne også sortsnavn, hvis man kender det.
mvh
Anette
Skrevet af: Henry G., 7. december 2016 kl. 9.46
Hej Anette mit bud er Thuja ooc. "Holmstrup". Hilsen Henry G.
Skrevet af: Anette Grøn, 7. december 2016 kl. 12.08
Hej Henry.
Tak for buddet. Jeg forstår bare ikke helt om det kan være den, da det ser ud som om Holmstrup vokser som en kegleformet busk. Den her er hel rund. Men du mener det er en Thuja - det er ikke cypres
(Det er måske meget dumt spurgt, men jeg har svært ved at se forskel)
mvh
Anette
Skrevet af: Tilde P., 7. december 2016 kl. 12.41
Hej.
Jeg synes grenbygningen kunne ligne " Hønsebenstræ"
Er de grønne grene sølvfarvede på undersiden?
Et nærbillede af en enkelt smågren kunne være godt.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Lars Holt, 7. december 2016 kl. 12.55
Når jeg skal se, om en plante er cypres eller thuja, bøjer jeg først nakken tilbage for at kunne se toppen. Cypres bøjer toppen mens thuja har opret topskud.
Er der kogler ser jeg derefter på dem. Cypres har kuglerunde kogler (stivheden som fyr). Thuja har elipseformede kogler med skel (som gran).
Der kan også ses forskel på nålene. Cypres er mindre og finere end thuja.
Skrevet af: Anette Grøn, 7. december 2016 kl. 16.53
Her er bagsiden af en gren. Planten er meget lille (ca. 40 cm. høj og 45 cm. bred), og det skulle meget gerne være en eller anden dværgvækst, for det er ikke meningen at den skal blive ret meget større. Planten er to år gammel hos os.
mvh
Anette
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 7. december 2016 kl. 18.13
På denne side er der billeder af Cypres, Thuja og Hønsebenstræ med kugleformet vækst. Måske et af dem?
www.nygaardsplanteskole.dk/produkter.aspx
Skrevet af: Anette Grøn, 7. december 2016 kl. 19.23
Jeg er måske kommet frem til Kuglethuja "Danica" - kan det mon passe? Jeg synes ikke mange af de billeder jeg har set af den ligner, men jeg har fundet et billede som ligner rigtig meget:
cdn.pflanzmich.de/produkt/27210/zwergiger_kugel_lebensbaum-2kk.jpg.
mvh
Anette
Skrevet af: Henry G., 7. december 2016 kl. 22.02
Hej Anette det kan være en Thuja occ. "Danica" den er "fundet" i Ørting Planteskole ca. 1948, ifølge Planteskolens katalog, format efter 8 - 15 år højde 0,4 - 0,7, diameter 0,6 - 1 m. Henry G.
Skrevet af: Anette Grøn, 8. december 2016 kl. 6.59
Tak til jer. Jeg noterer den som en thuja occ Danica. Vh Anette
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.