Forum

Gode ideer?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 24. februar 2005 kl. 18.29

Jeg har fået den ide at min store græsplæne skal deles op med en snoet beplatning. Der skal skabes nogle rum som ikke skal være synlige fra den anden side.

På den ene side af beplantningen vil lyset komme fra syd og vest og fra den anden side vil lyset komme fra øst og nord.

Jeg mangler ideer til hvilke planter der skal være i denne rumdeler. Og hvordan jeg skal bygge det op, for jeg ved jo godt at de højeste skal stå bagerst, men i dette tilfælde er der jo front til begge sider. Og mest lys fra syd-vest siden. Beplantningen må heller ikke blive for høj, så det skygger for andre planter.

Hilsen Helle-Sofie

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 25. februar 2005 kl. 11.30

Jeg er kun en stakkels haveamatør :), men jeg vil gerne inputte lidt til dit spændende projekt.

Jeg tror ikke at skygge bliver et stort problem for øst-nord-siden. Der findes masser af stauder som trives fint i halvskygge. Valget af stauder afgøres i højere grad af dine ønsker til farver på blomsterne.

Plant de højeste planter i midten og plant lavere planter på begge sider, så du får to fronter.

Jeg synes at det vigtigste er at bedet er godt dimensioneret og har en god "rygrad".

Bedene skal gerne være dobbelt så brede som højden på planterne (tommelfingerregel), ellers ser de for tynde ud og helhedsindtrykket vil være at det "vælter".

Jeg ved ikke om du tænker på at bruge buske eller stauder til dit bed, men under alle omstændigheder synes jeg at det er en god ide at have permanente "rygradsplanter" i bedet. Altså prydbuske eller rosenbuske, og eventuelt et par små træer til at give højde og interesse.

Og for Guds skyld, plant i store grupper. 1–2 planter ad gangen bliver noget værre rod. Så hellere købe eller selv opformere 10–15 stauder til en ordentlig gruppe. Så kan man også tillade sig at klippe en stor buket blomster.

Fyld godt op med spændende bladplanter, på skyggesiden nogle smukke Hostaer, på solsiden vil nogle planter med gråfiltede blade være kønne.

Hvis du har midlerne til det, så er en havearkitekt en rigtig god ide til sådan et stort, men begrænset projekt. Men du skal se personens haveplaner først, for at se om I matcher hinanden i smag.

God vind!

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 25. februar 2005 kl. 16.25

Hej Eva,
Tak for dit indput. Især tommefingerreglen, den kendte jeg ikke, men billedet lyder harmonisk.

Jo jeg har selv tænkt på at der skal være nogle gode rygradsplanter, feks. taks som kan holdes nede. jeg har også tænkt på nogle høje græsser og/eller fjerbuske. Træer vil jeg ikke have i dette bed for jeg har mange både rundt om haven og i haven. Roserne holder jeg i en anden del af haven, fodi de bliver spist af rådyrene.

Du har nok ret i at Hosta vil være et alternativ på skyggesiden.

Jeg har ikke råd til at få en haveakitekt ud og komme med ideerne. På den anden side har jeg heller ikke råd til at skabe denne rumdeler på en og samme gang, så rygradsplanterne er nok de vigtigste lige nu.

Hvis andre også vil komme med ideer, tager jeg med kyshånd imod dem.

Hilsen Helle-Sofie ;)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 25. februar 2005 kl. 17.53

Høje græsser vil være genialt. Hvis du bor naturnært, så er det måske en ide med den nye naturlignende staudestil. Se bøger af Piet Oudolf eller Noel Kingsbury for den slags.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Petersen, 26. februar 2005 kl. 0.08

Alt afhængig af hvor stor haven er, er fjeldrips en mulighed. Jeg har delt en stor landbohave op med denne plante. Den bliver 2m.høj;er meget tæt i grenbygning; springer tidligt ud; kan tåle meget skygge;kan beskæres som man vil og kan fås som barrodsplanter (billigt). Sæt 3 rækker med 1m mellem rækkerne.

Nyt svar til emnet »Gode ideer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Gode ideer?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider