Forum

Gode ideer?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 24. februar 2005 kl. 18.29

Jeg har fået den ide at min store græsplæne skal deles op med en snoet beplatning. Der skal skabes nogle rum som ikke skal være synlige fra den anden side.

På den ene side af beplantningen vil lyset komme fra syd og vest og fra den anden side vil lyset komme fra øst og nord.

Jeg mangler ideer til hvilke planter der skal være i denne rumdeler. Og hvordan jeg skal bygge det op, for jeg ved jo godt at de højeste skal stå bagerst, men i dette tilfælde er der jo front til begge sider. Og mest lys fra syd-vest siden. Beplantningen må heller ikke blive for høj, så det skygger for andre planter.

Hilsen Helle-Sofie

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 25. februar 2005 kl. 11.30

Jeg er kun en stakkels haveamatør :), men jeg vil gerne inputte lidt til dit spændende projekt.

Jeg tror ikke at skygge bliver et stort problem for øst-nord-siden. Der findes masser af stauder som trives fint i halvskygge. Valget af stauder afgøres i højere grad af dine ønsker til farver på blomsterne.

Plant de højeste planter i midten og plant lavere planter på begge sider, så du får to fronter.

Jeg synes at det vigtigste er at bedet er godt dimensioneret og har en god "rygrad".

Bedene skal gerne være dobbelt så brede som højden på planterne (tommelfingerregel), ellers ser de for tynde ud og helhedsindtrykket vil være at det "vælter".

Jeg ved ikke om du tænker på at bruge buske eller stauder til dit bed, men under alle omstændigheder synes jeg at det er en god ide at have permanente "rygradsplanter" i bedet. Altså prydbuske eller rosenbuske, og eventuelt et par små træer til at give højde og interesse.

Og for Guds skyld, plant i store grupper. 1–2 planter ad gangen bliver noget værre rod. Så hellere købe eller selv opformere 10–15 stauder til en ordentlig gruppe. Så kan man også tillade sig at klippe en stor buket blomster.