Forum

Beskæring af liguster side

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sanne Iversen, 22. februar 2017 kl. 12.41

Hej
Min fælleshæk er blevet noget side bred. På min side er der næsten 80 cm til midterstammen. Hvornår er det bedste tidspunkt at få rettet op på det?
Hilsen Sanne

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. februar 2017 kl. 14.39

Hej Sanne

Bedste tidspunkt er inden 1. marts.
Hvis det kun på din side af hækken, at den er 80 cm bred kan du bare gå igang - og gerne også samtidig fjerne rodskud indtil ca 10 cm fra stammen.

Hvis hækken også er 80 cm bred fra stammen og ind på naboens grund, er der grund til at vente med at sætte arbejdet igang, indtil du har fået en aftale med ham / hende om, at der også i denne vinter beskæres på hækkens modsatte side.
Hvis der beskæres ensidigt i en hæk på 160 cm bredde er der efterfølgende (dvs i vinteren 2017 - 2018) stor risiko for at hækken vælter på grund af vind- og snetryk.

God arbejdslyst !

Venlig hilsen
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Iversen, 22. februar 2017 kl. 19.07

Hej
Det er kun på min side den er blevet 80 cm dyb. På naboens side er den kun ca. 20 cm.

Jeg havde tænkt mig at snakke med ham inden jeg gik i gang, hvis det var årstiden for det nu. Som jeg kan forstå det er.

Hvor langt ind til hoved stammerne skal jeg klippe?

Hilsen
Sanne

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. februar 2017 kl. 19.51

Fortæl naboen om dine planer,
og skær den så ind til 10-15 cm fra stammen - du skal have lidt plads til, at den kan udvide sig i de kommende år.

Nyt svar til emnet »Beskæring af liguster side«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af liguster side

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider