Skrevet af: Jesper Nedergaard, 26. februar 2017 kl. 14.19
Jeg fik muligheden for at få to buske gratis sidste år i august. Det var en forsythia og en dronningebusk. De blev flyttet på trailer og gravet ned igen samme dag, men trods vanding blev de noget medtaget og bladene krøllede sig sammen. Jeg er lidt i tvivl om de begge kommer igen i år her til foråret. Altså om knopperne som den dog er lidt af bliver til noget. Jeg har en anden forsythia i haven og den ser helt anderledes sund ud lige nu.
Skal jeg mon klippe de to buske ned til roden og lade dem starte forfra? For jeg tænker ikke at de nødvendigvis døde af flytningen. I hvert fald ikke helt ned i roden da der kom masser af jord med da vi flyttede dem.
Er der nogen der har nogen gode råd?
Skrevet af: Lone Brems, 26. februar 2017 kl. 15.13
Hej Jesper Nedergaard
Din tvivl kan bedst afklares ved at du giver lidt mere tid, før du beslutter, hvad der skal ske med de to buske.
Begge buske er ret hårdføre, men flytning i august er stressende for buske, der skal graves op og genplantes. Og det skadebillede, du beskriver er ikke usædvanligt.
Skulle du komme i en lignende situation med flytning af store buske i august, kan noget reddes ved kraftig, men ikke total !) tilbageskæring af grenene i forbindelse med omplantningen.
Mit råd til dig er: Lad saks og sav blive indendørs indtil midt i april.
Hvis skudsætning og bladdannelse er tvivlsom til den tid, kan du forsøge en nedskæring - men forvent dig ikke for meget sund og stærk genvækst med den metode (fordi rødderne ved flytning i august heller ikke har haft optimale vækstbetingelser).
Så måske skal du i ventetiden se dig omkring for at finde ud af, hvad udgiften til nyplantning af containerplanter (buske i store plastpotter) vil være....
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Svend Høst, 26. februar 2017 kl. 21.48
Forsythia"en skal nok komme , bare man klipper en gren af og stikker den i jorden så vokser den videre , det er nok mere usikkert med dronningebusken ,men mon ikke der er nogle hjerteskud som har overlevet.....................
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.