Forum

Hvilke buske tæt på stor birk?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne Christiansen, 5. marts 2017 kl. 16.37

Mod nordvest i forhaven har jeg et stort gammelt birketræ - beskåret ofte så det ikke blev for kæmpestort. Under det er der idag en noget tynd græsplæne. Jeg vil så gerne have en frodig have - også i forhaven. Hvis jeg f.eks sætter rhodondendron og hortensia , kan jeg så på en eller anden måde , lukke af nedenunder m ??? så birken ikke tager al vandet? Eller er der andre blomstrende buske, der kan tåle at stå tæt v. birken? Har idag en meget gammel Jasmin, der har overlevet, men den tror jeg har stået der, siden birken blev plantet. På forhånd tak for gode ide'er :0). Anne fra Amager

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. marts 2017 kl. 17.53

Hej Anne Christiansen

Et forslag kunne være at lede efter en løsning mellem Japankvæderne.
De er tørketålende og vil trives godt med at få en del sol. Jordbunden må gerne være løst grus - og der må gerne tilføres rigelig med overfladekompost. Kniber det med den løse jord, kan du måske overveje at tilføre et lag på 10 - 15 cm grus og efter plantning dække (for ukrudt og gennemvoksning af græsset) med halvomsat kompost.
Kvæderne er karakteriseret ved stor villighed til at sætte rodskud - så du behøver ikke at plante så tæt. Rådfør dig med planteskolen om størrelse på færdigudviklede buske - og find dig så i , at der er lidt langt imellem buskene de første 2 - 3 år.

Der er indenfor udvalget på danske planteskoler et stort farvespænd fra svagt rosa og over til krasse orange - det er jo kun dig, som ved, hvad de ellers skal spilell sammen med (mursten / belægning / andre blomstrende buske/ ?)

Med kvæderne får du en gedigen, velduftende blomstringsperiode og spændende også velduftende frugtsætning, som kan gavne, hvis du er glad for at sylte.

Og mens kvædeplanterne er små er det let at etablere en løghave mellem dem - alt efter temperament kan krokus, erantis eller vintergækker være en flot forårsvelkomst i forhaven. Og de vil trives med kvæderne, der står bladløse i det tidlige forår.

Lige kort kommentar til din tanke om frodighed:
Rhododendron og hortensia er surbundsplanter - og anbefales plantet i sphagnum. Der er meget gode grunde til at undgå at anvende sphagnum:
Sphagnum er en begrænset ressource i høj grad i Danmark - men også i Østeuropa, hvorfra der importeres en hel del sphagnum.
Begrænsningen består i at højmosen er ca 1000 år om at udvikle sig i et omfang, der gør tørvegravning rentabel - og der er fjernet meget store mængder sphagnum fra moserne i en lang, lang periode på mere end 100 år.

Og endnu kortere kommentar til membran: Der VIL ske gennemvoksning af rodnet uanset hvilken menbran, du vælger - i det mindste fra birketræet. Så det er en meget kort tid, du kan have glæde af at forsøge at dele vandet mellem det, du planter og birketræet - højst nogle få år. Derefter kan du blot afvente, hvilken plante der vinder i det lange løb.....

Jeg håber, du finder en god løsning - og der kommer måske mange flere forslag end dette :-)

Venlig hilsen
Lone

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Christiansen, 5. marts 2017 kl. 18.27

Hej Lone. Mange tak for dit input - og dine gode kommentarer :0)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Møller, 5. marts 2017 kl. 19.35

Hvorfor hæger du så meget om dit birketræ? Jeg er rigtig træt af birk, som vores have er omgivet af. I foråret smider de rakler overalt, så begynder de at smide frø. I birkeår kan der ligge hele driver af de irriterende trekantede frø, og de vil alle gerne spire. Så smider de bladene, og de har seriøst mange blade. Når det bliver efterår/vinter har du haven fuld af kviste. Der er så mange frugttræer, som ikke er nær så anmassende
vh jette

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Christiansen, 5. marts 2017 kl. 19.42

Hej Jette. Fordi det er et stort smukt træ , som også er med til at holde vand væk fra kælderen mvh Anne

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. marts 2017 kl. 22.39

Hortensia macrofylla m. flere trives fint i vores lerjord med årligt efterfyld af blade mm på jorden mellem planterne. ca, 50 årige planter som vi har delt for 10 år siden.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 7. marts 2017 kl. 19.34

Jeg har boet med Danmorks nok største birketræ (4-4½ meter i omkreds), men den groede øverst på en grund, der skrånede ned mod et vandhul. Oppe på skrænten groede der syrener, men nedad til, ja det pæretræ mine forældre plantede, blev aldrig til noget. Eller køkkenhaven.

Liljekovaller under birken- kom der mange af.

Men birk trækker vandet af jorden i stor omkreds, husk også, at de faktisk kan udtørre meget vandlidende jord/sumpet grund.

Mvh
Tine
(Vandaler fældede den store flotte birk- aka nye ejere. Sidst jeg så haven var den omdannet til en græsplæne.)

Nyt svar til emnet »Hvilke buske tæt på stor birk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvilke buske tæt på stor birk?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider