Skrevet af: Trine S., 9. marts 2017 kl. 19.12
Vi omlagde haven i efteråret. Her blev den eksisterende muldjord skrabet af og lagt i en separat bunke. Bedene med massiv lerjord blev blotlagt og i løbet af vinteren har vi dækket med visne blade og delvist omsat kompost.
Planen var at bruge af muldjorden, efterhånden som vi får plantet bedene til. Der skal plantes træer, buske og stauder. En del flyttes fra eksisterende bede. Og så ville jeg supplere med et-årige sommerblomster, indtil bunddækket var vokset til.
Lige nu ser det ud som om vi har fordelt erantis og vintergækker på bedene med rund hånd. Både på gammel muldjord og ny, jorddækket lerjord. Jeg forestiller mig, at næste skridt bliver grønt ukrudtsdække, da der er bedre vækstkraft fra lerjorden end antaget.
Hvilke planter/grøngødning kan jeg så eller forspire, der hurtigt vokser til og kan dække jorden indtil vi får plantet det hele til?
Bedene udgør 70-80 kvm.
Skrevet af: Ayoe B. P., 9. marts 2017 kl. 21.34
Spinat regnes for en god grøntgødning og kan tillige spises indtil den bliver hakket/gravet ned - og vil man gøre sin lerjord mere gennemtrængelig, så er olieræddike god til at lufte/dræne lerjord.
Skrevet af: Lone Brems, 10. marts 2017 kl. 11.49
Hej Hej Trine S
Jeg foreslår havre, der dækker jorden hurtigt, effektivt og længe - faktisk både i vækstsæsonen og følgende vinter - det er selvfølgelig kun interessant, hvis I nu ikke når alle bede i denne vækstsæson :-).
Jordtemperaturen er ca 4 grader lige nu - midt i marts -, så du får det bedste resultat af såning af havre ved at vente et par uger - men vent ikke for længe (i landbruget viser forsøg, at såning efter uge 15 betyder et mindre sikkert resultat - kan findes på Økologisk Rådgivning - "Såtid i havre" - Jesper Hansen (http;//orgprints.org/27484)
Udsædsmængde for havre - og for alle de andre muligheder! - finder du let i Jens Holmegårds artikel "Etablering af Grøngødning". Den ligger i Havenyt's arkiv - søg på titlen i søgefeltet øverst på denne side.
Karna Majs artikel "Såning af grøngødning" kan findes i samme arkiv - og giver også gode fif !
Solsikken - der annoncerer på denne side - kan skaffe frø af flere af grøngødningsplanterne.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Trine S., 10. marts 2017 kl. 15.49
Hej Ayoe og Lone,
Tak for gode forslag.
Spinat er jo oplagt: det kan vokse mellem småplanterne, til de får bredt sig. Jeg supplerer med lupin, der er en favorit i haven.
Og havre - det havde jeg slet ikke overvejet, men mon ikke fuglene vil bifalde? Jeg tror det. Og så er det et sjov afgrøde forud for prydplanter.
Vh Trine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.