Forum

Kiesebærkornel-Cornus mas formering

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hella Barcos, 18. marts 2017 kl. 7.36

Hej, jeg kunne godt tænke mig at have en kirsebærkornel i haven. Jeg har mulighed for at få en gren hos nogen. Kan jeg få grenen til at slå rødder? Hvordan gør jeg det og hvornår?
Vh. Hella

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. marts 2017 kl. 13.33

Prøv at tage etårsskud klippet af ved basis , klip dem til ca20-25cm lige over en knob/skud , stik dem dybt i potter med så og priklejord der er gennemvådt kom en hvid/klar plastpose over for at holde på fugtigheden sæt dem lunt og lyst , hold øje med om der kan ses rødder i de huller der er i bunden af potterne , så kan poserne fjernes , metoden her virker godt på syrisk rose , men jeg har ingen erfaring med kirsebærkornel .

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 18. marts 2017 kl. 20.43

Kirsebærkornel er meget svære at formere vegetativt,(stiklinger/pode), men prøv at så nogle frø, hvis du kan finde nogle under busken nu, hvor stenen er fri for frugtkødet, som er spirehæmmende. Mine frø er lige begyndt at spire i potter i koldhus.
Hilsen
Anne Marie

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 18. marts 2017 kl. 22.25

Det skulle være en af de nemme at stiklingeformere ifølge The royal horticultural society`s bog " propagating plants", der er jo den sikre men langvarige metode , nedkrogning , og så den hurtige , en tur på planteskolen ...............

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 19. marts 2017 kl. 7.42

ikke den nemmeste plante at formere selv. Frø giver det bedste resultat, men stiklinger skulle kunne tages i juli-august af nyvæksten fra samme år.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 19. marts 2017 kl. 9.42

Der er vist noget, jeg ikke har gjort rigtigt. Har prøvet stiklinger i juli/august og marts/april samt podning af storfrugtede sorter i 15 år.
Og ingenting er lykkedes, så jeg sår dem. Det virker hver gang, hvis man får frugtkødet helt af. Ellers varer det et år mere inden frølingerne viser sig.
Held og lykke.
Anne Marie

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 19. marts 2017 kl. 10.16

Softwood cuttings i forår og tidlig sommer.
Hardwood cuttings i sen sommer og efterår.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. marts 2017 kl. 10.35

Den metode jeg beskriver i indlæg 1 er meget alsidig , jeg bruger den til mange planter lige fra tomater til japansk kirsebær som lykkes.........

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 19. marts 2017 kl. 13.18

Softwood i foråret er vist ikke realisabel, da de først er brugbare i juni. Før det rådner de bare.
Har prøvet alt også tågeformering.
Skidt pyt, jeg sår bare. Nu er de gulbladede også spiret og er gule!!
Sven, jeg har stiklingeformeret Søjlekirsebær, hvor 10% blev som moderplanten, resten blev alm.vækst men med Amanogawa's duftende blomster. Ingen har kunnet forklare hvorfor. Nu er den største (8m) begyndt at sætte søjleformede rodskud.:o)
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Kiesebærkornel-Cornus mas formering«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kiesebærkornel-Cornus mas formering

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider