Forum

Afbrænde buske

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 12. april 2017 kl. 14.47

Hej

Har fået at vide, at ved hjælp af en ukrudtsbrænder skulle kunne dræbe roser. Men jeg er da noget i tvivl, for ilden kan jo ikke brænde rødderne af. Skyder de ikke bare igen?

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. april 2017 kl. 15.23

Hej Axell A

Hvilke roser er det, du tænker på ?
Der er stor forskel på hvordan en forædlet (podet) rosenbusk og for eksempel en hybenrosebusk er beskyttet mod virkningerne af afbrænding....

Venlig hilsen
Lone

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 12. april 2017 kl. 15.27

Det er hybenbuske og forskellige arter af roser.

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. april 2017 kl. 15.59

Hej Axell A

Det gælder for alle planter, at hvis deres mulighed for fotosyntese (= at der skal være levende grønne blade / stængler) umuliggøres, så dør de.

Hvis der er invasive problemer med Hybenroser er der mange forskellige bekæmpelsesmetoder, der er undersøgt og dokumenteret.

Hybenrose (Rosa Rugosa) reagerer på forsøg på udryddelse gennem afbrænding med at "komme stærkt igen" fra et veludviklet rodnet.... Så der skal andre metoder tages i brug!

Kilde: Københavns Universitet - rapport 2014 /2015 Rita Merete Buttenschøn. Under pkt 8 (i listen over bekæmpelsesmetoder) findes dette:
"Afbrænding
Forsøg i Japan med afbrænding og praktiske erfaringer fra Danmark tyder på at afbrænding forynger rynket rose og øger dens vitalitet.
Aske fra afbrænding af afslåede buske bør ikke efterlades på vokse
stedet"

Hvis det blot drejer sig om en enkelt Hybenrose, kan en spade og et par kraftige arbejdshandsker være et meget velegnet udgangspunkt.

En forædlet rose ( med podestedet ca 5 cm under jorden) vil formentlig blive skadet - og ihvertfald svækket ! - af afbrænding af den del af planten, som er over jorden.
Gentagne afbrændinger vil dræbe planten - af den grund, som står øverst i dette indlæg.
Også i denne sammenhæng vil en spade og et par arbejdshandsker være velegnet som første indgreb.

Venlig hilsen
Lone

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. april 2017 kl. 16.15

En ukrudtsbrænder må aldrig "brænde" (man risikerer iøvrigt at futte alt mulig *andet* af, der ikke skulle brændes af!) men kun "blanchere" dvs kortvarigt varme det grønne op, ikke så det svides sort. SÅ skyder det nemlig bare igen! Rødderne har krudtet nemlig beholdt.

Jeg er enig med Lone Brems:

Solide "brolæggerhandsker", skarpe sakse, save og ørnenæb. Så *kan* man grave krudtet op!
Med brombær kan man dog, hvis stabbene er klippet i bund, køre møget over med en solid plænetæsker- flere gange- og i flere år. Så dør det.

Men der vil stadig være frø i jorden i årevis. Så giv det tæsk med plæneslåeren (en solid éen).

Mvh
Tine- der har fået befriet 2/3 for brombær, men vender jeg ryggen til- så har jeg balladen. Alt dette pga 2 usle brombær for 22 år siden... Lyspunkt: De kvalte hybenroserne. :-/

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 12. april 2017 kl. 16.42

Tja hvis det bare var en enkelt rose eller to. Men der er mindst 40 hvoraf flere er meget store.
Hvis jeg nu brænder dem af og så hælder roundup i dem, så må de da være færdige?

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 12. april 2017 kl. 18.08

Hej Axell.
Glypfosat er fuldstændig virkningsløst på den måde du beskriver. Så spar det og undgå eventuelt spild på jorden.

VH. T&HPP

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 12. april 2017 kl. 18.42

Fandt nogen tekst der beskrev at geder kan holde dem nede. Her har tidligere været mange geder, så måske jeg også skulle få mig et par stykker :)

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 12. april 2017 kl. 21.20

Snak da med en entreprenør/maskinstation. Flere har en grenknuser, så tager det 10 minutter at fjerne hele lor...
En grenknuser minder om en meget stor havefræser, blot med den forskel, at knivene i løbet af ingen tid næsten pulveriserer alt.
Jeg fik selv fjernet en gammel hæk omkring haven. Den bestod efterhånden af både tjørn, hyld, elm og andre uhyrligheder. Godt en meter høj og meget bred.
Mindre en ½ timer, så var hækken ryddet effektivt.
Men hvis det skal være gratis, så greb og spade.

9 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. april 2017 kl. 0.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 13. april 2017 kl. 7.15

Tror også det bliver sådan jeg prøver. Håber så på jeg ikke får en bøde for at brænde af.

11 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. april 2017 kl. 9.19

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 13. april 2017 kl. 10.15

Ja det er jo så for sendt nu. Ellers må jeg tage chancen.

13 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. april 2017 kl. 10.40

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 13. april 2017 kl. 12.26

nå ja. Der kan jeg jo tage chancen. Men til den tid er der jo masser af blade og blomster på. Det brænder nok ikke så godt.

15 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. april 2017 kl. 12.30

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. april 2017 kl. 21.07

Skal det brændes af til Sankt Hans, skal det brændes den 23. juni (om aftenen, hvis man vil have det fulde udbytte af bålet).

17 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. april 2017 kl. 21.38

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Axell A., 13. april 2017 kl. 21.47

Så er det fra klokken 18 til 24?

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 14. april 2017 kl. 16.59

Eller også gør man som ego: Klipper og saver møget ned, og lader det ligge i bunker- til det må brændes af.

Men brombær brænder jeg ikke gerne af, det flager rigtig meget, så vindretningen skal være rigtig, og det må ikke være hverken for tørt eller vådt i vejret.

Men- jeg har nu også en 20 kubikmeter brombær til at ligge, jeg håber, det virker som et gigantisk insekthotel! ;-) (Og til jord bliver det nok- om nogen år... )

Geder er overvejet her, men så skal der hegnes meget grundigt, de skal kunne opstaldes- og så er det med M3 status- og klovpleje. Og den slags.

Mvh
Tine

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. april 2017 kl. 18.53

Husk også, at bunker skal flyttes til bålpladsen dagen før eller senere, så man ikke futter sagesløse fugleunger, kattekillinger og pindsvin af!

Altså bunker er ok, men de må IKKE futtes af på stedet, de SKAL flyttes.

Mvh
Tine- der kender til en kattekilling, der blev reddet ud af et skt. Hansbål. Den fik et godt liv, den lille "Lucky". Men om dens evt søskende... ja. Det er væmmeligt at tænke på.

Nyt svar til emnet »Afbrænde buske«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Afbrænde buske

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider