Skrevet af: Marianne L., 12. april 2017 kl. 21.05
Jeg har fjernet nogle gamle og helt overgroede buske i vores (for os) nye have. I området omkring vokser der rigtig meget efeu, både klatrende på et hegn og på et træ og på jorden. På den jord, der er i midten af det område, hvor jeg har fjernet de gamle buske, er det lige nu helt bart, og jeg har tænkt at plante forskellige stauder der.
Kan de vokse der selv om der er en masse efeu meget tæt på? Og hvis vi dækker jorden helt med endnu mere efeu, kan vi så plante stauder imellem dem? Hvilke stauder ville være gode til at »konkurrere« om det samme område som efeu?
Skrevet af: Lars Holt, 13. april 2017 kl. 10.30
Efeu vil kvæle alle planterne, hvis ikke du holder den i skak (læs væk fra planterne).
Skrevet af: Marianne L., 13. april 2017 kl. 11.36
Ok. Tal for svar. Så er det vist ikke efeu vi skal satse på der.
Skrevet af: Tom Andersen, 13. april 2017 kl. 12.50
Du skal huske, at der ikke findes en arbejdsfri løsning. Jeg har set en have i Middelfart engang, hvor det hele var dækket af efeu i bunden og ind imellem var der små bede friholdt for efeu.
Jeg talte med ejeren, som var over 80 og han fortalte, at han havde plantet efeu 40 år tidligere og pasningen bestod blot i at holde de små bede fri fra efeu, hvilket kan sammenlignes med at holde græsplænen fra at invadere bede.
Det var meget smukt og meget lidt arbejdskrævende.
Uden pasning vil efeu tage over og overvokse alt, selv huset :)
Skrevet af: Marianne L., 17. april 2017 kl. 14.08
Tak for svar! Og det lyder jo som en fin løsning, at jorden omkring er dækket af efeu, og at man holder jorden omkring stauderne fri. Ved du om efeu kun kvæler ander planter over jorden, eller er det også et "problem" det der foregår under? Altså, er det nok at klippe dem?
Skrevet af: Lars Holt, 17. april 2017 kl. 17.16
Der er nok at klippe dem.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.