Forum

En sølle Rhododendron

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sanne Iversen, 17. april 2017 kl. 21.43

Hej
I mine forældres have har de en gammel rhododendron, den er over 30 år. Den er i de seneste år blevet noget sølle at se på.
Den er blevet meget lys i bladene og blomstre ikke så meget som den gjorde tidligere.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe den på fode igen.

vh Sanne

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 17. april 2017 kl. 22.03

Hej Sanne. Rhododendron er en surbundsplante og det kunne se ud som om den rhododendron igennem længere tid ikke ikke har stået i med den rette ph-værdi i jorden. Når den ikke står i den rette jord kan den ikke optage gødning ret godt.
Så løsningen er at grave den op og forsyne den med surbundsjord eller forsure jorden på anden vis.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Iversen, 17. april 2017 kl. 22.26

Hvordan kan man bedst muligt forsurer jorden?

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. april 2017 kl. 22.59

Jeg synes det kunne se ud som om den har fået kompost fra genbrugspladsen? Det er ikke godt til surbundsplanter da pH værdien kan være helt oppe omkring 8.

Jeg kender ikke en økologisk metode til at forsure jorden hurtigt. Ammoniumsulfat (=svovlsur ammoniak) som man ellers ville bruge er jo en form for kunstgødning og derfor ikke øko.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 17. april 2017 kl. 23.08

Jeg har læst (jeg ikke kan huske hvor) at savsmuld og grantræer kan bruges til at forsure jorden. Så hvis I stadig har et udtjent juletræ liggende et sted, kan det måske bruges? Jeg ved ikke, hvor effektivt det er.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Iversen, 17. april 2017 kl. 23.10

Den har ikke fået genbrugsjord, dog er jorden noget sandet. Sidste år fik den noget rhododendron jord og gødning. Ikke at det hjalp ret meget.

Ville det være bedre at grave den op og skifte jorden på stedet? Da de ikke har plads andre steder i haven til den.
Hvilket tidspunkt ville i så fald være det bedste og hvilke andre ting skal der tages hensyn til ved en evt. flytning?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 17. april 2017 kl. 23.17

jaae. til det spørgsmål håber jeg der er andre der kan byde lidt ind. Jeg har altid brugt ugødet spagnum da jeg ved det virker. Men i teorien kan man tilføre lidt svovlsur ammoniak eller kartoffelgødning for at sænke Ph. Men det er heller ikke en økologisk løsning og kan også give andre problemer med den store mængde kvælstof det indeholder.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 17. april 2017 kl. 23.23

Hvis du får den gravet op og giver den 500-600 liter grov spagnum at vokse i så burde den være fremtidssikret i et godt stykke tid. Derudover giver du den et par håndfulde NPK spredt godt rundt om planten efter omplantningen og igen i juni. Du kan også give den organisk gødning, men der skal altså en del til med sådan en udsultet plante :-)

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. april 2017 kl. 23.24

Når nu du siger at jorden er sandet kommer jeg til at tænke på at det også kan være en tørkeskade. Dens rodnet er ikke ret dybt så du kan være nødt til at vande hvis jordbunden har tendens til at tørre ud.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. april 2017 kl. 23.29

@Kristian jeg har kun oplevet at rodo'er tager vel imod svovlsur ammoniak i moderat dosering, men det er som sagt ikke en økologisk løsning.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. april 2017 kl. 8.09

Komposterede grannåle (og egeblade) virker, men det kræver, at man kender en med en ældre granplantage.
Bokashi kompost, som er omtalt i PØ´s blad for nylig giver en sur kompost, og er rimelig hurtig at lave.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Iversen, 18. april 2017 kl. 16.24

Tak for input.
Jeg kender heldigvis en med en granplantage, hvor jeg kan hente alt det nålekompost jeg skal bruge.

Nyt svar til emnet »En sølle Rhododendron«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > En sølle Rhododendron

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider