Forum

Gode liljer og tulipaner

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan Høst, 18. april 2017 kl. 17.47

Hej.
Jeg bor på lerjord. Og jeg vil rigtigt gerne have nogle liljer og tulipaner som jeg ikke behøver grave op.

Kender I nogle gode arter/sorter som kommer igen og igen og kan vokse i lerjord

Jan

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 18. april 2017 kl. 19.09

Du skal helt sikkert vælge de botaniske arter.
Hybriderne har det svært uden at komme op.
Jeg troer ikke lerjord er et problem hvis den ikke er for våd.
Mvh

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. april 2017 kl. 21.22

Prøv at stikke ca 10 cm grus ned pr kvm, altså 1 kubikmeter til 10 kvm.

Jeg har de der kedelige orange "dagliljer"- og "Darwin" tulipaner klarer sig også.

Mvh
Tine- selvom duftende liljer nok er sjovere! Men de er ret dyre. De andre havde jeg og flyttede. Den, der sparer, har. ;-)

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 20. april 2017 kl. 9.22

Hej Jan Høst

Lerjord er vist ikke noget problem – i hvert fald ikke for tulipaner. Jeg har i hvert fald tung lerjord, og mine tulipaner er virkelig flotte og kraftige. Jeg aner ikke, hvilken slags jeg har. De stod i haven, da jeg overtog den. Det er en gammel have, som der ikke var gjort noget ved i årevis, så det er nok nogle gammeldags sorter.

Mange mennesker siger, at deres tulipaner efterhånden ”forsvinder”. Jeg har faktisk det modsatte problem: Mine tulipaner formerer sig så meget, at jeg har svært ved at finde steder til dem. Et år blev jeg faktisk ”reddet” af musene. Jeg havde gravet en masse tulipanløg op og puttet dem i to plastpotter, som stod på et beskyttet sted (troede jeg). Om efteråret, da jeg ville plante dem, var de ca. 100 tulipanløg væk! Musene havde ædt dem, eller måske snarere flyttet dem til deres vinterforråd. Jeg blev lettet over, at jeg ikke skulle finde steder til disse tulipanløg, men jeg er nu ikke særlig interesseret i at fordre på musene.

Held og lykke med det!

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Gode liljer og tulipaner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Gode liljer og tulipaner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider