Skrevet af: Bente Røsling, 9. maj 2017 kl. 11.24
Hej, har noget en idé til en gødning som skal have lavt nitrat-indhold og højt indhold af kalium. NPK-tallene som anbefales til blomsterløg er: 5-10-30. Hvad kan jeg bruge?
Skrevet af: Claus K Madsen, 9. maj 2017 kl. 12.00
Du kan bruge træaske, men vær obs på at det er meget basisk.
Professionelle økologer må "undtagelsesvis" bruge visse kaliumsalte af mineralsk oprindelse f.eks. sylvinit (KCl)
Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 9. maj 2017 kl. 20.33
Hej.
Jeg bruger træmaske fra brændeovn - en skuffe fuld uden giftigt brænde -en gang om året -en per frugt træ : Pære-æble-stikkelsbær-solbær-Ribs. Og de trives så fint. Og her får diverse bukse/træer masser af kalium
Vh. Benedikte
Skrevet af: Holger Pedersen, 10. maj 2017 kl. 13.48
Hej Bente.
Jeg har fundet ud af, at give mine planter (uden undtagelse) 100 gram aske fra min brændeovn, om året.
Det virker fint, du behøver heller ikke tilføre kalk til jorden.
Jeg har lavet nogle forsøg med træaske (som er meget kaliumholdigt), som gødningstilskud.
På min hjemmeside har jeg bl.a. et foto af nogle hvidløg:
Hvidløg Estisk rød slange , 3440 gram, dyrket på 1 kvadratmeter jord, tilført 5 cm. flis fra alm. kompostkværn og 2oo gram aske fra brændeovn hvert 2. år.
De liljer jeg har i 15 liters spande får 100 gram aske, i haven 200 gram aske, det kan tydeligt ses på liljestilkens tykkelse og plantehøjden, f.eks. så er mine Tigerliljer 'Lilium lancifolium' 2 meter høje.
Mine tomatplanter får også en dobbelt så tyk stamme, som dem der ikke får aske, & tomaterne smager også meget bedre.
Det er selvfølgelig en betingelse, at træet man bruger i brændeovnen er fra træstammer der ikke indeholder nogen form for gift.
Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Fr.sund
(www.holger3600.dk)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.