Forum

Hvad er forskellen på Violer og Stedmoder

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 16. marts 2005 kl. 20.08

Jeg har lige købt nogle violer ved navn Canuta, det stod der skrevet på dem. Gartneren sagde at forskellen på dem og stedmodere er størrelsen, og at de kommer igen år efter år. Er de violer jeg har købt det samme som hornvioler?

Jeg har læst at hornvioler skal have en lang nektar spore fra det største af de fem kronblade, denne kan jeg ikke se, men måske fordi jeg aldrig har set en sådan.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 4. april 2005 kl. 21.27

Ja, Viola cornuta er hornvioler (cornuta = at have horn). De er oftest lidt mindre end stedmoder, men til gengæld kan hornvioler blomstre til hen i august, hvis ikke det er for varmt. Det gør stedmoder vistnok ikke.

PS: Jeg har selv lavet en krukke med de blå hornvioler, det er balsam for øjnene. Jeg agter at sætte knolde af blå franske anemoner ned i krukken når frosten er væk, så kan de afløse de hornede violer senere på året.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Elisabeth Caroline-Mathilde Alexandrine Helena Olg, 13. juni 2006 kl. 10.47

Slettet af administrator 27. marts 2011 kl. 23.12.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Madsen, 20. oktober 2007 kl. 10.03

Jeg har hørt om en plante som kaldes vinterstedmoder, kan du hjælpe mig med det rigtige navn på latin

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Vestergaard, 29. juni 2009 kl. 22.25

Kan manklippe violstedmoder tilbage,når de bliver lange og ranglet?

og hvis,hvorlangt tilbage? og kommer de så igen i sommer?

venlig hilsen og tak.

Nyt svar til emnet »Hvad er forskellen på Violer og Stedmoder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvad er forskellen på Violer og Stedmoder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider