Forum

Beskæring af fyrretræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 6. juni 2017 kl. 18.14

Har et fyrretræ, der i hvert fald efter naboernes mening er for stort. Ville helst beholde det, men ok at skære det ned og ind og plante en blåregn til at klatre op og ind i det.
Men.. det skulle jo ikke gerne gå ud. Kan det holde liv, og
hvordan?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 6. juni 2017 kl. 20.00

Hej.
Helt grundlæggende så skyder fyrretræer ikke nye skud fra brunt træ.
Hvis du skal holde liv i træet efter beskæring, skal der være et vist minimum af grønt efter beskæring.
Jeg har prøvet det, og min erfaring var, at det ikke er nødvendigt med ret meget grønt men at det skal være i toppen hvor det bliver kappet.
Så kan man holde det i live i mange år, hvis man fortsat beskærer med omtanke.
Men hør også hvad andre mener.

Vh. T&HPP

2 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juni 2017 kl. 21.39

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. juni 2017 kl. 23.00

Jeg er her aldeles enig med Frank.
Så enten må du fælde det, og så få blåregnen til at vokse op om noget andet. En lærk! Lærk kan beskæres som, man næsten vil- som hæk også.

Blåregn? Den vil på sigt kvæle træet, hvorfor ikke en klatrerose?

(Jeg har selv en "New Dawn"- som jeg håber, vil kvæle en ækel "Koreagran"- det er et ret stikkende træ, og pænt- på 100 meters afstand! Men jeg lever kun i håbet!)

Mvh
Tine

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. juni 2017 kl. 8.31

Har du overvejet i stedet at stamme fyren op, så der kommer lys under i stedet for over?

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 8. juni 2017 kl. 11.07

Det er genboen, der klager, men naboen, der har grund til det, for et "søstertræ" væltede over i hans garage i decemberstormen, så der skal en del top af, hvis faren helt skal elimineres. Begge træer var opstammede.
Bliver nok nødt til at kappe i ca 3-4 meters højde og lade blåregnen få frit spil. Kunne tænke mig at plante noget hurtigvoksende løvfældende nu, som ikke vælter, til afløsning, når fyrren er rådnet væk.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 8. juni 2017 kl. 11.40

Hej
Kap træet af i den højde du ønsker og kan bruge stubben til et eller andet.
Der går mange år- måske 20 eller mere- inden træet er rådnet væk og i den tid giver det livsmuligheder for forskellige insekter og svampe.
Vh. T&HPP

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. juni 2017 kl. 11.51

Min erfaring med fyr er, at der knækker grene af, når det stormer for meget. Endnu er ingen af dem væltet - det er granerne, der vælter.
Men en død stamme med bevoksning kan også se pæn ud, og vil være til glæde for insekter og fugle.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 9. juni 2017 kl. 22.20

Tak alle sammen for input. tænkte nok fyrren ikke kunne overleve men ca 10 år med mulighed indtil da at få noget andet i gang er osse ok

Nyt svar til emnet »Beskæring af fyrretræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af fyrretræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider