Forum

Spiræahæk vælter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders D., 9. juni 2017 kl. 21.25

Hej,

Jeg har en spiraæahæk (spiraæa × vanhouttei), der efterhånden er blevet ret stor - ca. 2,5 meter høj.

Jeg har et par udfordringer med den. For det første begynder den at blive ret gennemsigtig og ca. 6 måneder om året kan man decideret kigge i gennem. Derudover er flere grene i hækken begyndt at bøje og næste ligge vandret. Jeg tænker, at det skyldes vind, vand og sne.

Hvad er den bedste metode til, at få en flot og tæt hæk igen? Er det simpelthen at klippe den helt ned i 10-20 cm i højden og så bare være tålmodig i nogle år?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. juni 2017 kl. 21.43

Du bør behandle den som enkeltstående buske.
Kap 1/3 af de ældste grene af ved jorden hvert år.
Nu er du kommet bag efter, så du skal nok tage halvdelen i år. Men se på hver enkelt busk for sig og fjern alt, hvad der kan undværes.
Og gå så efterfølgende over til årligt at fjerne gamle grene, så der hele tiden er ungdom og kraft i buskene.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders D., 9. juni 2017 kl. 21.47

Hej Lars. Mange tak for dit svar. Hvordan spotter jeg de ældste grene? Er det simpelthen blot de tykkeste? Og hvornår på året bør jeg beskære?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. juni 2017 kl. 22.37

Ja, gå efter de tykkeste, eller nogen der ikke ser spændstige ud.
Beskær i hvileperioden (ikke din, men plantens), hvor du ikke har så meget andet at lave.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders D., 10. juni 2017 kl. 7.26

Vil det ikke give et bedre resultat på sigt, hvis man skærer alle buskene ned til 15 cm? Ulempen er selvfølgelig at der går 4-5 år før, at man har den ønskede størrelse på hækken igen.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. juni 2017 kl. 8.53

Du er nødt til at vedligeholde hækken hvert år.

Hvis du vil skære ned til skære ned til 15 cm skal det ske i hvileperioden om vinteren.
Udtynding kan du påbegynde ny.
Men hækken skal fortsat vedligeholdes i årene fremover.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 10. juni 2017 kl. 9.47

Hej Anders gør IKKE som Lars skriver, det gør man ikke i forbindelse med en Spiraea hæk. Klip den snarest ned til ca 30 - 40 cm højde og samtidig klipper du alle de hængende sidegrene på den nederste del af, fjern evnt. visne tørre grene/stammer, og du vil så få en fin "ny" hæk i løbet af nogle uger. Min egen hæk får den behandling hvert 5 - 6 år alt efter størrelsen. Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Spiræahæk vælter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Spiræahæk vælter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider