Skrevet af: Else C. Andersen, 10. juni 2017 kl. 9.10
Inspireret af en pergola med wisteria, jeg for mange år siden så i Athen, besluttede jeg mig for at lave en sådan i min have -
i miniformat, kalder "Jomfruburet".
Fire stolper - armeringsjern på 3 sider - den åbne side mod syd. Her skulle jeg så sidde en times tid om eftermiddagen efter anstrengende havearbejde med en god kop te eller et glas hvidvin.
Planen var at mine wisteria´er skulle lave et tagdække ud over det net, jeg havde anbragt som "tag"
Det vidste wisteriaerne ikke - de begyndte at strække deres lange, lange skud den modsatte vej! mod nord - mod de store træer bagved jomfruburet.
Jeg forsøgte at snyde dem, tog de lange skud og flettede dem ind i armeringsjernets net - men nej, det gik ikke. De ville den anden vej.
På en af Wisteriaerne viklede jeg også den oprindelige stamme modsat den vej, den var begyndt på - det gik heller ikke.
Nu har jeg så fundet ud af at wisteria kun vikler stammen MED uret - men hvorfor i alverden nye skud søger mod nord (og mørket) og ikke mod syd (og lyset) fatter jeg ikke.
Kan nogen give en forklaring?
Det er den blå wisteria, jeg har plantet.
Else
Skrevet af: H. Christensen, 10. juni 2017 kl. 12.42
Der er to slags blåregn. En Japansk og en Kinesisk.
Japansk: Wisteria floribunda. Kinesisk: Wisteria sinensis.
Japansk drejer med uret og Kinesisk mod uret.
Men hvorfor din gerne vil i skygge ved jeg ikke. Mine kæmper for at komme i sol.
Mvh
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.