Skrevet af: Jan Høst, 10. juni 2017 kl. 17.12
Jeg har et bed under nogle store hasler med erantis, dorotealiljer og vintergækker.
Ja - også skvalderkål.
Hvilke stauder tror I vil pynte der.
De skal jo først komme efter blomsterløgene - ikke være for høje - også være smukke resten af året
I optimisme
Jan
Skrevet af: Tilde P., 10. juni 2017 kl. 18.04
Hej
Skvalderkål.
Realistisk set kommer du aldrig af med skvalderkålen uden at ødelægge forårsløgene.
Hvorfor ikke lade dem gro? Det er en flot plante, hvis den får lov til at udvikle sig naturligt.
På billedet er det skvalderkål i blomst netop et sted hvor der har været forskellige løgvækster i det tidlige forår.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Lotte Hansen, 10. juni 2017 kl. 18.31
En plante der tit fremhæves er Geranium phaeum, den kan gro i skygge også og trives fint med det.Skvalderkål kan den gøre noget ved, omend ikke dem alle.Kommer på det rigtige tidspunkt til at dække løgvækster og står flot rigtig længe.
Skrevet af: Doris Møller, 11. juni 2017 kl. 19.46
Hej Jan Høst
Hasselbuske vil hurtigt komme til at fylde meget. De vil blive flere meter i bredden. Hvis dine hasler er nyplantede, kan jeg godt forstå, at du synes, at der mangler noget. Men det varer altså ikke længe, før de vil fylde pladsen godt ud.
Til efteråret er det 6 år siden, at jeg plantede to hasselbuske med to meters mellemrum. Dengang stod der en staude (duehoved) midt mellem haslerne, men den måtte jeg fjerne i løbet af et par år, for der var ikke plads til den. Ellers har jeg bare lidt vintergækker og et tykt lag hjemmelavet træflis. Så er jeg fri for at luge.
I øvrigt er skvalderkål nemme at fjerne. Allernemmest er det selvfølgelig, hvis man kan grave alle rødderne op. Men man kan sagtens fjerne skvalderkål uden at grave i jorden. Man fjerner bare hver en stilk og hvert et blad af skvalderkålen. Det skal gøres meget tit, for at metoden virker, f.eks. hver anden dag. Ingen planter kan leve, hvis de aldrig får lov til at sætte et grønt blad! Ved at bruge den metode, undgår du at grave, hvor der er rødder fra haslerne og blomsterløg.
Jeg har brugt ovenstående metode til at udrydde skvalderkål fra mit rabarberbed. Det tog ganske vist et par år, inden skvalderkålene var helt væk. Men jeg reddede rabarberne.
Med venlig hilsen
Doris Møller
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.